Hogyan válasszunk sárvédőt?

Bár alapvetően a legjobb szép, tiszta időben kerekezni, tudjuk, hogy az évnek nem mind a 365 napja ilyen. Bizony van bőven olyan nap is, amikor elmondhatjuk, hogy "akkor bringázunk, amikor JÓL ESIK"

Az esős napokon sem kell feltétlenül otthon hagyni a bringát, de érdemes ügyelni arra, hogy a bringa és a bringás is a lehető legjobban védve legyen a víztől és felverődő sártól:

A szemünkbe fröcsögő víz és sár nagyon kellemetlen érzés, és csökkenti biztonságérzetünket. Kerékpárunk esetében pedig fokozott kopást/elhasználódást okoz a mindenhova beszivárgó víz, ahogyan erről ebben a cikkünkben is olvashatsz.

Webáruházunk kínálatában rengeteg sárvédő közül tudsz választani, pár fontos paramétert kell figyelembe venni a kiválasztáskor.

Milyen szempontok számítanak a kiválasztáskor?

  • Használat jellege (víz, vagy sár ellen védjen)
  • Használat rendszeressége (-> alkalmi, vagy gyakori)
  • Milyen rögzítési módok állnak rendelkezésre (-> kompatibilitás)
  • Milyen széles gumit kell lefedni (-> a sárvédő hatékonysága)

Használat jellege

Kezdjük tehát ott, hogy mi ellen kell védjen a sárvédő? 

Ha csak városban, aszfalton mész, akkor jó esetben csak a felverődő víz ellen kell védelem. Ilyenkor a sárvédő egész közel állhat a gumihoz, így hatékony, esztétikus, és tegyük hozzá csökkenthető a légellenállás valamelyest.

Ha földutakon, erdei ösvényeken, vagy terepen használod a bringát, akkor viszont gondolj arra, hogy nem csak vizet fog felkapni a gumid, hanem jó eséllyel sarat is, amiből mint tudjuk több fajta is létezik; folyós, és tapadós a két véglet. A folyós sártól annyira nem kell tartani, de a ragadós sár a legrosszabb, akár tíz kilónyit is össze tud szedni a gumi, és általában ezt át is pakolja folyamatosan a váz és a villa legkülönbözőbb pontjaira. A sárvédő - ha túl közel van a gumidhoz - akár még ronthat is a helyzeten, csökkentve az öntisztuáls lehetőségét. Saras viszonyokra tehát olyan sárvédőt ajánlunk, ami távol van a gumiktól. Ilyenkor tehát a legnagyobb sárférőhelyet biztosító, és a bringást leginkább védő sárvédőket ajánljuk.

A felverődő víz mennyisége egyébként nem meglepő módon sebességfüggő is. 15-20 km/h sebességgel közlekedve viszonylag kevés felcsapódó vízzel kell számoljunk, míg 30-as sebesség fölött már nagy mennyiségű vizet fröcsköl előre is a gumi, ami menetközben folyamatosan saját magunkra (és a bringa egyes részeire) verődik fel. Érdemes tehát fokozott figyelmet szentelni a kitett és, mechanikailag érzékeny részek védelmére odaigyelni. tapasztalatunk szerint az alsó kormánycsapágy, a nyeregbilincs, és a középcsapágy a 3 leginkább kockázatos rész a bringán ilyen szempontból.

Használat rendszeressége, rögzítési módok

Pálcás sárvédők

Ha gyakran mész esőben, a lehető legjobb esővédelmet szeretnéd, és nem zavar, ha a bringa állandó tartozéka a sárvédő, akkor mi mindenképp a pálcás sárvédőkre érdemes szűrnöd az oldalon. Ezek annál jobbak, minél hosszabb ívben követik a gumit. Pálcáiknak köszönhetően nagyon stabilak, minimális oldalmozgással számolhatsz, tehát rázósabb utakon is ellátják funkciójukat. Legtöbbször tökéletesen be lehet állítani a pálcák hosszát a gumihoz, így a szép összkép mellett kevés oldalra kijutó víz lesz a jutalmad.

 


Gyorsrögzítésű sárvédők

Amennyiben nem bringázol napi szinten esőben, és preferálod a sárvédő nélküli megjelenést, ugyanakkor vész esetére szeretnél gyorsan felszerelhető megoldást a felcsopódó víz és sár ellen, akkor Neked valók a gyorsan, 1-2 előkészített rögzítőre felszerelhető sárvédők. Ha jól vannak beállítva, és megfelelően vannak rögzítve, egész jól ellátják feladatukat.

A gyors rögzítésű sárvédők tehát szuperek átmeneti megoldásnak, de minőségtől, rögzítési módtól függően hajlamosak lehetnek oldalirányba kilengni (főleg rázós terepen, vagy ha felszednek némi sarat), akár el is fordulni, és így már nem sok védelmet nyújtanak. Előnyük egyértelműen, hogy olcsók, és nem kell sokat bajlódni az alkalmanként felszerelésükkel, hiszen legtöbbjük tépőzárral rögzíthető a vázon, vagy szintén szerszám nélkül, egy mozdulattal felcsúsztathatók az előzetesen fixen felszerelt tartókonzolra.

 

Léteznek olyan szettek is, amik kombinálják a két rendszer előnyeit. 

         

Az SKS-Germany Velo sorozata több átmérőben és szélességben is kapható, és nagy előnye, hogy használható gyorsrögzítésű sárvédőként is, de a kiegészítő pálcáival teljesértékű pálcás sárvédőként is. Például a nyarat sárvédők nélkül tervezheted, néhány esős napra fel tudod rakni gyorsan. Aztán, ha beköszönt az ősz, és csapadékosabbra fordul az időjárás, akkor felkerülhetnek a pálcák is, amivel már teljes védelmet élvezhetsz Te és a bringád egyaránt.

Természetesen nem csak a fenti két sárvédő-kategória létezik, hiszen vannak egyedi rögzítési módok is, pl népszerűek az alsócsőre , vagy épp a villa összekötő ívére, esetleg a nyereg alá rakható minimál sárfogók is, a többiről nem is beszélve :). Ezeket természetesen szintén megtalálod a Sárvédő kategóriában ugyanúgy, ahogyan megtalálhatod a temérdek kiegészítőt, vagy rögzítőadaptert is, amire az adott kerékpár és sárvédő összeházasításakor esetleg szükséged lehet.

 

Kompatibilitás

Bármennyire is szeretnénk, sajnos nem feltétlenül minden sárvédőt tudsz felszerelni a bringádra.

A kompatibilitás első fontos tényezője a váz alkalmassága az adott sárvédő fogadásához. Hiába szeretnénk pálcás sárvédőt, ha a vázon semmi rögzítő furat nincs, vagy ami van, az eleve beszűkíti a választható sárvédők körét. Ilyenkor legfeljebb átalakító adapterekkel lehet a vázat alkalmassá tenni, de ez sem mindig garantálja a megfelelő eredményt, és maradnak az igazán vészmegoldásnak mondható, gumiszíjjal feltehető sárvédők. Szűkítheti a kört az is, ha az adott bringán még alsó sárvédő rögzítőpontokat alakítottak ki, de a bringa tárcsafékes. Ilyenkor  jó esetben meg lehet hajlítani esztétikusan a pálcákat úgy, hogy azok kikerüljék a tárcsaféket, sőt vannak erre gyári megoldások is, de a mai bringák nagy részén épp emiatt már a villa lábának felénél találod a rögzítőpontokat, ahol sokkal könnyebb a pálcák rögzítése.

Számít továbbá a kerék külső átmérője, mert a sárvédő ívének ezt követnie kell, különben néhány ponton közelebb, másik pontokon pedig távolabb lesz a sárvévő, ami balesetveszélyes is lehet, ha például beleér a cipő orra pedálozás közben.

Számít továbbá a gumiköpeny szélessége is, itt a gumi mért szélességéhez érdemes oldalanként legalább 4-5 mm-t hozzászámolni, bütykösebb gumi esetén még ennél is többet, hogy az oldalirányú mozgás esetén a víz ne fröcskölhessen ki oldalra, és ami még szintén fontos, a köpeny oldalső bütykei ne akadhassanak bele a sárvédőpálcákba, mert ez a kerekek blokkolását, és a sárvédő törését is okozhatja, mindezt nem mellesleg egy szép nagy esés mellett.

 

Minőség

A felhasznált anyagok minősége alapvetően befolyásolja a sárvédők élettartamát, használhatóságát. Az olcsóbb sárvédők rögzítő elemei és pálcái azonban könnyen deformálódnak, ezáltal sokszor okozhatnak bosszúságot, mert nem tartják meg a felszereléskori állapotot, hanem már annyitól is elállítódnak, ha a sárvédőnél érintkezve nekitámasztjuk a bringát valaminek. A gyengébb minőségű sárvédők műanyag elemei, (sőt, akár maguk a rögzítők is) télen a hideg hatására ridegebbé válhatnak és könnyebben törhetnek kisebb erő hatására is, itt jöhet a szokásos mondás, az olcsó portéka általában drágább lesz a végére.. Vásárláskor érdemes szem előtt tartani ezt.

A legjobb minőségű sárvédők esetében

  • rozsdamentes anyagú rögzítőelemek garantálják, hogy évek múlva, is egyszerűen szerelhessük fel és le az alkatrészeket törések, és egyéb károk nélkül.
  • akár beépített világítás vagy fényvisszaverő bevonat is gondoskodik a fokozott védelemhez
  • az SKS okos megoldása biztosítja, hogy egy felkapott kő, vagy fadarab ne blokkolhassa az elsőkereket, megelőzve számos sérülést
  • kettős összetételű sárvédőik megdöbbentő hatékonysággal dobják le a sarat, biztosítva a maximális öntisztulást

Rögzítő elemek

A pálcás sárvédőkhöz az esetleg 99%-ában nem tartozék az a kb 4 csavar és alátét, amivel a vázhoz/villához kell a pálcákat rögzíteni. Ennek egyszerű oka, hogy a vázakon a rögzítőfuratok mérete nem egységes. Egyes vázakon kisebb, akár 4mm-es furattal is találkozunk, de inkább 5, vagy esetleg 6mm-es csavar kell a rögzítéshez, és még a hosszuk sem mindegy, hiszen egy aluvázhoz való hosszabb csavar, egy acélvázban akár bele is lóghat a hajtásba, stb. Tehát az átmérő és hossz tekintetében a felszerelés során kell dönteni.

Tipp

Vizes utakon - még akkor is ha épp nem is esik az eső - a legjobb sárvédő is kevésnek bizonyulhat a cipőre felverődő víztől. Ha sárvédőkről beszélünk, mindenképp meg kell említsük a vízálló, vagy mérsékelten vízálló kamáslikat. Ezekből nem csak hideg elleni téli cipőhuzatok léteznek, hanem természetesen nyári/átmeneti időre valók is. Hallatlan nagy előnyük, hogy megóvják a cipőt a felverődő víztől és saras szennyeződésektől, így azok szárazak maradnak a hazaútra, vagy a másnapi használatra is!

Csak ajánlani tudjuk őket az év ezen időszakára, hiszen elférnek egy kis táskában is, és ha vizes az út, könnyen felkaphatjuk őket! Ne legyenek illúzióink, ezek is át tudnak alulról, vagy felülről engedni némi vizet, de azt, hogy tocsogjon a cipőben a víz, és esetleg idő előtt tönkremenjen a cipő zárómechanikája, attól biztosan védenek!

Ha nem vagy egészen biztos abban, hogy milyen sárvédőt lehet feltenni a bringádra, írj nekünk nyugodtan, csatolj pár képet a bringádról (itt sem nem szükséges 100 megapixeles kép, elég egy 1000x1000-es méretű, cserébe legyen jól fókuszált! - az ügyfélszolgálat)
magyar english
Belépés


Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.