Túrázásra fel! - Így válassz megfelelő kiegészítőket a kerékpározáshoz

Ha nyár, akkor bringatúrák minden mennyiségben! Mehetünk egyedül, vagy csapatban, egy napra, vagy akár egy hétre. Választhatunk járatlan utakat, vagy akár az örök klasszkus Balaton-kört, egy biztos:

Van pár kiegészítő, ami nélkül nem indulnánk el 10km-re sem! Hogy mik ezek összeszedtük ebben az írásban

Az őskorban, fiatalkorunk első visegrádi bringatúráira hatalmas lelkesedéssel indultunk neki. Volt nálunk mindenféle túlélőeszköz, amire azt gondoltuk, szükségünk lehet, szinte egy komplett szerszámos doboz, hátizsák, meg mindenféle holmi "biztonság esetére". Becsületünkre legyen mondva, sosem fordultunk vissza, de mindig alaposan megküzdöttünk az elemekkel legyen szó akár országútról, akár terepről :)

Aztán lassan rájöttünk, hogy vannak dolgok amire nem tudunk úgysem felkészülni, és mára már legtöbbször csak az alábbi dolgokat visszük magunkkal:

- pótbelső (ami illeszkedik a felni lyukba) és pár öntapadós folt

- zsebszerám készlet, amin vannak imbusz kulcsok, gumileszedő, esetleg láncbontó. Mindenképp jó minőséget válasszunk, mert a gyengébb minőségűek tönkretehetik a csavarokat, amiket ezt követően meglazítani kínszenvedés

- energia bármilyen formában: műzliszelet, zselé, ami az idők folyamán bevált. Csokit nem vigyünk

- minipumpa, ami megfelelő a szelepfejhez

- elegendő folyadék, csakis izotóniás ital, nem sima víz, mert csak az izó pótolja a kiizzadt sókat (vész esetére az útvonalon felmérni a víztöltési lehetőségeket.)

- simítózáras tasak az iratoknak, a legjobb, ha vízálló

- a kedvenc, bevált ruháid

Hogy ezeket miben szállítod, mindenki mást preferál. A hátizsákot a nagy melegben nem preferáljuk, könnyű beleizzadni, a kevés holmi elfér mezzsebben is, vagy ami nem fér a mezbe, esetleg valamelyik váztáska formátumban: A kényelmet szeretők leakasztható kormánytáskát, mások a felsőcsőre, a váz belső hátomszögébe és a nyereg alá szerelhető kompakt vagy nem annyira kompakt típusok közül válaszhatják ki a felhasználásnak legjobban megfelelőt. 

Nyilván való, hogy egy túra előtt hossztól, és napok számától függetlenül csak úgy vágj neki, hogy Te és a bringád is "felkészített állapotban vagytok":

A ruházat: Méretben megfelelő sisak, szemüveg, bejáratott ruhák - gondolunk a betétes nadrágra pl), kipróbált cipő. Ezek nem fognak kellemetlen meglepetéseket okozni. Ha először mennél hosszabb útra, jópár nappal hamarabb próbáld össze magadon ezeket, hogy ne a világ végén jöjj rá, ha szűk, vagy nagy valami. Egyik sem jó, mert vagy szorítani fog, vagy ha túl nagy, akkor gyűrődni, ami rendkívül kellemetlen lesz menet közben.

A bringa: sokan csak leporolják a drótszamarat egy balaton kör előtt, mások 0km-es új bringával állnak oda Siófokon a parkolóba. Pedig itt is a legjobb a menetpróba: A váltónak tökéletesen kell működnie, nem jó ha nncs fokozatban, mert erősebb emelkedőn nem fog azonnal váltani, terepen pedig eltörve a váltótartót fel is tekerheti a hátsóváltót, ami ott helyben a túra végét okozhatja. A hajtás/váltás beállítása tehát nem vicc, a lánc kenése elengedhetetlen és legalább ennyire fontos a gumik állapota. nem csak a nyomást ellenőrizzük le - legyen az ajánlott és a maximum nyomás között, de a futófelületet is legyen ép, nem lehet szakadt a szálszerkezet, mert elég egy kisebb kátyú, és javíthatatlanul tönkre fog menni.

Sorolhatjuk a finomhangolás előnyeit: nyeregmagasság, nyeregdőlés, kormánydőlés, kormánytávolság mind-mind olyan beállítható dolog, ami megkímélhet a derék, vállak, csuklók fájdalmától :) Igen. Lehet egy túra kínszenvedés is, de kis odafigyeléssel felhőtlen örömforrás lesz! Másnap már persze az élmények mellé társulhat némi izomláz is, de az izomlázat szeretjük, mert eszünkbe juttatja az élményeket!

magyar english
Belépés


Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.