Túrázás – fedezd fel a környéket!

A bringázásban az a jó, hogy szinte bárhova eljuthatsz általa. A szellemi felfrissülés mellet külön kihívás a fizikai megmérettetés is, hogy mindezt saját erődből teszed. Kerékpáron erőnléttől és tereptől függően 40-150km-es túrát is tehetünk, de a megszállottak ennek dupláját is megteszik egy nap alatt. Egy túra lehet emlékezetes azért is, mert minden "klappolt" és azért is, mert minden elképzelhető váratlan szituáció közbejött. Mi jobban szeretjük irányítani a dolgokat, mint sordódni, ezért ebben a cikkben összeszedtük a legfontosabb tapasztalatainkat.

Az ideális túra néha összejön, 25 fok van, nincs szél, vagy végig hátulról fúj, kellemes napsütés melegíti bőrünket, remek az útminőség. Néhány fős baráti társaságban gyorsan gyűlnek a kilométerek, elkerülnek a meghibásodások és pont annyi folyadék meg ennivaló van nálunk, amennyire szükségünk van. 

Nos ilyen nem gyakran van, és azokra a túrákra biztosan évekig fogunk emlékezni, de ha a fenti listából egy-két dolog nem áll össze attól még ne bánkódjunk, ettől még szuper kirándulást írhatunk be a naptárunkba!

Merre induljunk?

A túra mindig egy rövid tervezéssel indul, hova indulunk, mennyit megyünk, milyen tempóval. Ma már ezt az infót gyakran le is szoktuk adni az otthonmaradóknak, ha bármi gond lenne, egy idő után legyen aki tudja merre indultunk.

A tervezésben, és az útvonal rögzítésében, valamint az ezt követő végtelen elemzésben az egyik legelterjedt app a Strava. Aki nem ismeri, gyorsan nézze meg, és telepítse, szerintünk alap cucc, és ingyenes.
Amellett, hogy tervezni, rögzíteni és elemezni lehet, a legnagyobb ereje, hogy a felhasználók eredményeit (sajátokat és egymáséit) népszerű szakaszokra - szegmensekre - bontva össze tudja hasonlítani. Ez amellett, hogy ad egy képet arról, mennyire vagyunk edzettek a többiekhez képest, magunknak is egy óriási motiváció, hogy leküzdjük „tegnapi önmagunkat”
A tervezés egy sima útvonal-szerkesztővel történik benne, nagy előnye, hogy egyből kiszámolja a várható szintemelkedést, valamint a – előző pár heti aktivitásaink átlagából számolt - várható túra-időtartamot. Ha nem vagy ismerős a környéken, vagy csak megnéznéd, mások merre tekernek, ajánljuk a bal oldali beállításokban, a Heatmap funkciót, ami egy hőtérkép, megmutatja, melyek a népszerű útvonalak ezen a környéken. 

Ez azok számára is ajánlott, akik még nem mentek dolgozni, vagy suliba bringával, és nem tudják merre induljanak. Persze ezt egymástól is megkérdezhetik a maguk közösségében, de jó tipp, ha a hőtérképen megnézzük, és például hétvégén bejárjuk. A tervezett útvonal természetesen letölthető, és aki nem szeretne bolyongani, fel tudja tölteni bringás navigációba, vagy épp az erre alkalmas bringás computerébe.

Mit vigyünk magunkkal?

Már tudjuk merre megyünk, nagyszerű! Ha már tudjuk merre megyünk, és tudjuk nagyjából mennyi időt töltünk nyeregben, némi tapasztalattal tudni fogjuk, mire lesz szükségünk. A kezdetekben egy fél szerszámos ládát vittünk magunkkal, rengeteg ennivalót, és – „jó ha van nálunk” – túlélőeszközt, mindenféle ruhát, amit rendre érintetlenül pakoltunk ki a táskából. Másra nem voltak jók, csak hogy húzzák a vállunkat.
Ma már tudjuk, hogy úgyis lesznek megoldhatatlan problémák, amikre nem lehet felkészülni (nyeregcsőtörés, vagy épp törött felni), a problémák döntő többsége viszont egy párórás montis, vagy országúti túrán belsővel, foltokkal, pumpával, zsebszerszámmal simán orvosolható.
Ha baráti körben, esetleg gyerekekkel indulunk kényelmesebb túrára, ahova például több inni- és ennivalót, piknik-felszerelést, vagy túracipőket, váltóruhát is vinnénk, szükség lesz bringás táskák különböző változataira: hátizsákra, vagy hosszabb utak és több csomag esetén kormány-, váz- és túratáskára, amiket bringánk megfelelő rögzítési pontjaira tehetünk fel. Praktikusak, nem a hátunkon kell cipelni a plusz terhet, és minden dolgunkat rendszerezetten tárolhatjuk bennük. Ezekkel a kiegészítőkkel már többhetes túrákra is indulhatunk. Fontos, hogy jó minőségűek legyenek, mert a silány minőség már az első túrán megbosszulhatja magát, például ha elenged a táska anyaga. 

 

  Belsők   Minipumpák   Zsebszerszámok   Táskák

 

Az időjárás előrejelzéseket egy nappal a túra előtt még nézzük meg, akkor már elég jó a megbízhatóságuk, bár 100% pontosság sosem lesz. A hőmérsékletet és a szelet, valamint a csapadék valószínűségét nézzük meg, és eszerint válogassuk össze ruházatunkat. Ha a túra közbeni hőmérsékletet nagyon eltérően, öltözzünk rétegesen, hogy bármikor fel- és le tudjunk venni egy-egy réteget.
Alapvető, de ki kell emelni: mindig legyenek nálunk lámpáink, valamint igazolványaink, TAJ-kártyánk, meg némi pénz, ha megéhezünk, ha segítséget kell kérni, esetleg megvenni egy be nem kalkulált alkatrészt a helyi üzletben vagy legrosszabb esetben fel kell dobni a bringát buszra, vonatra, akkor ne ezen múljon. Ha kamerát, vagy telefont akarunk menet közben használni/tölteni, jól jöhet egy bringás powerbank, mint az SKS Compit, vagy egy olyan lámpa, mint a Trelock LS760 iGO Vision ami képes powerbankként is üzemelni.

Mit együnk?

Ez egy külön szakcikk lehetne, de ami a lényeg: rövidebb, pár órás utakra elég a rendszeres szénhidrát-pótlás, valamint elegendő izotóniás ital a kulacsban. Itt nagy jelentősége van az elektrolitoknak, amik az idegi kapcsolatokban játszanak fontos szerepet. Ha nem pótoljuk őket, hamarabb feladják izmaink, és jönnek a görcsök, sérülések. Együnk tehát rendszeresen – pl félóránként – és igyunk folyamatosan, ha a civilizációtól távol járunk, akkor osszuk be készleteinket, és módosítsunk a tempót, hogy elegendő energia utánpótlásunk legyen a célig.

Minden túra más, és persze ez benne a csodálatos. Mindegyikben ott van a határaink feszegetése, a természet szeretete, és a legjobb, ha minél jobban át tudjuk magunkat adni az élménynek, bosszúságok nélkül, és csak akkor lépünk ki komfortzónánkból, amikor mi akarunk. Ha felkészülten indulunk, nyugodtak lehetünk, hogy a ránk eső részt megtettük, a többi már nem rajtunk múlik. Hagyjuk tehát a 4 falat magunk mögött, és irány ki a szabadba!

 

magyar english
Belépés


Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.