- Edzés, Fitness (140)
- Fék (1891, 3 új)
- Hajtás (1923, 4 új)
- Kerékpár Kerék (3547, 9 új)
- Kerékpár (748, 9 új)
- Karbantartás (1691, 3 új)
- Kiegészítők (4699, 36 új)
- Kerékpár Kormány (1433, 2 új)
- Nyereg (766)
- Rugóstag (38)
- Ruházat (2162, 66 új)
- Szállítás (163)
- Tárolás (89)
- Kerékpár Váltás (1059, 2 új)
- Váz (320)
- Villa (443, 1 új)
- Egyéb termékek (32)
- Komplett szettek (8)
Mit jelent a hátsó váltók modulációja?
A váltási rendszer egy szerves egységet alkot a váltókartól kezdve a bowdenezésen és a váltókon át a lánckerekekig. A váltási rendszer ezeken végzi el az áttétel váltást, és tulajdonképpen a váltóknak ezeknek a hézagolását kell "tudniuk" és követniük. A pontos és precíz váltásnak tehát előfeltétele, hogy a váltó oda érkezzen, ahol a következő lánckerék van.
"1 kattanás - 1 váltás"
Sok-sok éven át így definiálta a köznyelv a pozicíionlt váltást. Ez jó esetben így is van, a gyári konfigurációk esetén legalábbis biztosan, de használhatunk-e bármilyen Shimano mechanikus váltókart egy adott Shimano váltóhoz?
A rövid válasz: nem
Miért nem használhatunk bármilyen váltókart egy adott váltóhoz?
A válasz a váltók modulációjában keresendő.
Az egyes márkák és termék családok ugyanis eltérő szabványokat használhatnak. Két paraméter játszik döntő szerepet: a váltókar által húzott bowden mennyisége, illetve a hátsó váltónál az adott bowdenhúzásra megtett elmozdulás.
Példaként: Egy termékcsaládon belül tehát így áll össze a precíz váltás:
- a váltókar minden fokozatban 3,6 mm bowdent húz;
- a hátsó váltó minden 3,6 mm-es bowdenhúzásra 3,9 mm-t mozdul el tengelyirányban,
- századmilliméter pontossággal annyit, amennyi az adott rendszer esetén a lánckeréksor lánckerekeinek távolsága.
Ez tehát az elvárt eredmény:
Belátható, hogy ha bármelyik elemen nem megfelelően módosítunk, annak káros hatása lesz a következő alkatrésznél, tehát többet, vagy kevesebbet fog elmozdulni a váltónk, ezáltal használhatatlan lesz a váltásunk.
Természetesen igaz ez az agyváltós rendszerekre is, ahol hiába van 3 sebességes agyváltónk, a Shimanohoz nem lesz jó a Sturmey Archer kar, ahogy szintén nem használható egy MTB balos, 3 sebességes kar sem. mert más a fokozatonként húzott bowden mennyisége.
Éppen ezért azt javasoljuk, hogy mindig a váltó termékcsaládjának megfelelő váltó, váltókar és fogaskeréksor párosítást használjunk!
Ha esetleg valamilyen oknál fogva egyéb megoldásra kényszerülünk, az alábbi táblázatból kiolvasható az adott rendszerek hátsó váltó modulációja. Az azonos modulációval rendelkező termékcsaládok váltókarjai és váltói tetszőlegesen felcserélhetőek, ha a fokozatszám megegyezik.
Váltórendszer | Hátsó váltó moduláció |
Shimano standard (6, 7, 8, 9 sebességesek, ROAD 10) | 1.7 |
Shimano 10 (MTB ) | 1.2 |
Shimano 11 (ROAD), Shimano 10 (Tiagra 4700!) | 1.4 |
Shimano 11 MTB | 1.1 |
Shimano Dura Ace 6, 7, 8 sebességes | 1.9 |
Shimano 11, 12 sebességes MTB (XTR M9100) | HyperGlide |
SRAM 2:1 (Shimano kompatibilis Sram váltók) | 1.7 |
SRAM 1:1 (7, 8, 9 sebességesek) | 1.1 |
SRAM Exact Actuation (Road 10, 11, MTB 10) | 1.3 |
SRAM X-Actuation (MTB 11, 12) | 1.12 |
Campagnolo régi | 1.4 |
Campagnolo új | 1.5 |
Campagnolo Revolution 11 | N/A |
