Milyen kerékpár lakatot válasszak?

Kedvenc kerékpárunkat ma már szinte sehol nem hagyhatjuk lezáratlanul.. Lezárására sokféle eszköz használható, ezek különböző mértékben védenek attól, hogy a bringádnak akaratodon kívül új tulajdonosa legyen. 
Általános érvényű szabály, hogy a megvásárolt lakat ára kb. a megvédendő kerékpár értékének 10%-a legyen. Igen, ez nem kevés pénz, de milyen érzés, ha a bringádnak hűlt helyét találod, ahol legutóbb hagytad?

A szakma kedvencei az U-lakatok. Vaskosak, és bár egyszerűnek tűnnek, ezek a legbiztonságosabb megoldások. A masszív külcsíny mellett a belbecs is számít: Fontosabb a vastagságnál az, hogy speciális ötvözetű, edzett anyagból legyen hurok, és két ponton záródjon az alsórészbe, amit szintén speciális anyagból szoktak készíteni. Itt is lényeges a zárhenger minősége, hiszen ha az gyenge, akkor könnyen feltörhető. Kialakításuk lehetővé teszi 1 vagy 2 kerékpár biztonságos lezárását tárolókba, vagy oszlopokhoz. Tökéletesen kombinálhatók hurokkábelekkel (további bringák, vagy első kerék biztosítására) 

A kategória csúcsmárkája az Abus, a Kryptonite és a Trelock. Ezek évtizedes lakatgyártási tapasztalattal híresen jó lakatokat gyártanak. Lakataik valóban ellenállnak a legdurvább behatásoknak, mind erőhatások, mind időjárás tekintetében. 

 

Ezt követi minőségben a láncos lakat. A láncos lakatok láncszemeinek anyaga minőségi, edzett acél szokott lenni, a zárszerkezet a drágább lakatokon szintén megfelelően védett a külső behatásoktól. Fontos, hogy erővágóval ne lehessen hozzáférni az érzékenyebb, csatlakozási felületekhez, és a zárszerkezet is ellenálló legyen pl, fúrásnak, kalapálásnak, fagyasztásnak. A 6-8 mm-es szemvastagságú láncok már elegendő védelmet adnak. A jobb darabok felületén védőhuzat található, mely egyszerre védi a kerékpárt és a lakatot is. Sajnos itt is akad olcsóbb minőség, ami nem áll ellen az erővágóknak, így érdemes olyen lakatot választani, aminek védelmi szintje magas.

 

Az utóbbi évek találmánya számos díj nyertese a lemezlapokból készült összehajtható colstok, vagy bilincs lakat. A neves gyártók modelljei vágásnak, fűrészelésnek megfelelően ellenállók, ezért ezeket is ajánlott termékek közé soroljuk! Rendkívül praktikusak, akár 1 méteres hurok is képezhető velük, ennek ellenére alig foglalnak helyet, és a saját tartójukban zörgésmentesen tudjuk őket hardani a bringán.

 

Következik a görgős lakatok családja. Egy fokkal ugyan jobbak, mint a sima huzalos vagy spirál lakatok, de ezekben is belül csupán egy vékony huzal van, ezt védik a masszívnak tűnő görgők. Itt már nagyon fontos az anyagminőség, a tradícionális gyártók itt is adnak a minőségre, de sajnos itt már jóval nagyobb a szórás, akadnak bőven tetszetős, olcsó, ám nem kifejezetten ellenálló modellek.. Bár kis helyet foglalnak, és nem túl nehezek, de nem kifejezetten ajánljuk őket, lopásnak kitett területen inkább ne ilyet használjunk legalábbis önmagabán ne, maximum kombinálva egy másik, erősebb lakattal.

 

A képzeletbeli evolúciós létra következő fokán a sodronylakatok találhatók. A drágább modellek itt is jobb minőséget képviselnek, de magas lopáskockázatú helyeken nem ajánljuk használatukat. A kategória olcsó modelljeit a vékonyabb huzalos zárak képviselik. Ezekre nem érdemes sok szót fecsérelni, biztonsági értékük minimális, arra jók, hogy el ne lehessen tolni a bringát. A vékony sodrony egy gyenge zárszerkezettel kombinálva nem sokáig áll ellen a fizikai behatásoknak, egy megfelelő erővágóval felszerelkezve elég gyorsan eltávolíthatók. 

 

Természetesen a nagyobb láncok, vagy U-lakatok tömege nem elhanyagolható. Apropó súly: sajnos általános érvényű szabály az, hogy a biztonsági szint emelkedésével együtt jár a zár súlya is... Ezzel együtt kell élnünk. Ahogy mondani szokták: “van bennük anyag”. A komolyabb biztonságot nyújtó U-lakatot, láncos zárak gyakran 2-3 kg-ot is nyomhatnak. Ez hátizsákban hordva fárasztó lehet, de a legtöbb lakathoz jár tartó, amivel a bringa vázára lehet rögzíteni őket, így könnyebb a szállításuk.

Persze, az áruk sem elenyésző, de gondoljuk csak végig, hogy mennyibe is került nekünk az a bringa, amit használunk? Hangsúlyozzuk: Jellemzően gazdaságosabb erős lakatot venni, mintsem másik kerékpárt. Sajnos olyan zár nincsen, amit előbb vagy utóbb ne tudnának kinyitni, de minél nehezebb helyzetbe hozzuk a bringánkra pályázókat, annál nagyobb a valószínűsége, hogy feladják, vagy meg sem kísérlik a lopást.

Számkódost, vagy kulcsost?

A számzáras lakatok esetében a legtöbb emberben van egy fenntartás, valahogy olcsóbb minőségnek gondoljuk, valószínűleg ezt a gyerekkorunkból hozzuk, amikor még ilyen lakatunk volt a bringánkon.

Természetesen, hogy a nyitás milyen módon - kulccsal vagy számkóddal - történik, nem ennyire mérvadó, pusztán csak arról van szó, hogy van, aki hajlamos elhagyni a kulcsokat, és ugyanígy van, aki nem szívesen tart fejben számkombinációkat. Nem valószínű, hogy egy tolvaj jobb eséllyel tudna megfejteni egy 10000 kombinációs számzáras lakatot, mint egy zárhengert feltörni.

Itt tehát teljesen a vevőn múlik, melyiket preferálja a jobban, a kulcsot, vagy a kulcsmentességet, sőt, a mai "okos" világban nyilvánvaló, hogy megjelennek a prémium szegmensekben az okostelefonról nyitható-zárható Smart-lakatok is!

Hova lakatoljak?

Arra azért érdemes figyelni, hogy a lezárásra kiszemelt felület is alkalmas legyen, nehogy úgy járjunk, hogy miután a jó drága lakattal lezártuk a még drágább bringánkat, végül a korlát elvágásával, oszlop kiemelésével (erre érdemes figyelni, vannak „merő véletlenségből” a helyükről kijáró oszlopok) mégis megszabadítsanak a járműtől. Fűzzük át a lakatot lehetőleg a kerekeken, pl nyeregvázcsövön és a hátsókeréken. Mindig ügyeljünk rá, hogy a bringa olyan pontjain lakatoljuk le a kerékpárt, amik nem oldhatóak!

Nyilván a legjobb, megoldás, ha a bringát nem hagyjuk magára egy pillanatra sem, de be kell lássuk ez nem kivitelezhető. Mégis mindig mérlegeljünk, mennyi időre, és hova zárva lehet még biztonságosan otthagyni drótszamarunkat. Éjszakára nagyjából sehol, a lépcsőházak, közintézmények is komolya kockázatnak kitett helyek, az utcán a tárolóban is érdemes takarásban lenniük, lehetőleg ne a Tiéd legyen a legfeltűnőbb bringa a sorban! Ha igen, legyen rajta több, minőségi lakat, hogy egy tolvaj az egyszerűbb prédát vigye el.

A komolyabb gyártók jellemzően elhelyezik termékeiket egy saját szempontok alapján felállított biztonsági skálán, a leggyengébbtől a legerősebbekig. A fő probléma az, hogy ezek a táblázatok nehezen átjárhatók, nem objektívek, így nehéz eldönteni, hogy egy Abus és egy Kryptonite termék egymáshoz viszonyítva milyen szintet képvisel. Erre jelenleg sajnos nem létezik egységes rendszerezés, de talán egyszer annak az ideje is eljön. 

magyar english
Belépés


Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.