Még mindig belsővel jársz? Ideje váltani Tubeless-re!

Pár éve még számos okot tudtunk felsorolni volna a belső nélküüli rendszerek ellen: bonyolult felszerelni, nem egységesek a szabványok, nehéz a komplett rendszer ésatöbbi.

Mára azonban ezek közül nem maradt szinte semmi ellenérv, és ezt itt lent el is olvashatod

Miért használj tubelesst?

  • A kisebb súly miatt - a legtöbb gumi gyártónak van könnyű súlyú TR (Tubeless ready) külsője, ami folyadékkal töltve is könnyebb, mint egy belsős rendszer
  • A kitűnő defektvédelem miatt - a defekt gátló folyadékok sokkal jobban működnek belső nélkül, mint belsővel.
  • Az alacsonyabb gördülési ellenállás miatt – nincs többé súrlódás a belső és a külső között.
  • Az alacsonyabb nyomás miatt – belső nélkül alacsonyabb nyomáson mehetsz, ami jobb tapadást és kiváló irányíthatóságot eredményez, komfortosabb érzést ad, ugyanakkor belső hiányában minimálisra csökken a felütéses defektek veszélye.
  • Gazdaságossága és a környezet miatt – csökkentsük a belsők felhasználását!

Hogyan tartsd karban?

Tubeless rendszer esetén a folyadék mennyisége idővel csökkenhet párolgás, "könnyezés" miatt. A folyadék mennyiségének megfelelő szinten tartása érdekében időről időre töltsd az eredeti mennyiség 1/3-át a gumiba. Hideg időben 3-6 havonta, meleg időben 2-4 havonta.

Tipp: állíts be emlékeztetőt a telefonodon, hogy ne felejtsd el a frissítést!

Mennyi folyadékot használj?

A folyadék szabadon áramlik a gumiban. Amikor defektet kapsz, a folyadék bekerül a lyukba, és azonnal eltömíti azt. A hatékony defektvédelem érdekében így fontos, hogy a folyadék a gumi bármely részére eljuthasson. A túl kevés mennyiségű folyadék használata csökkenti a kereked súlyát, de nem hatékony. A folyadék mennyisége a gumi méretétől és a felhasználási/tárolási körülményektől függ. Használj 60-120 ml folyadékot az MTB gumik, 40-60 ml folyadékot az országúti gumik és 120 ml folyadékot a fat bike-ok és „pluszos” köpenyek esetében.

Tippek: tiszta szerviz, rendes tubeless gumi :)

avagy hogyan maradhat a műhelyed tiszta, amikor tubeless rendszert raksz össze

Ez a fajta szervizmunka lehet sima ügy, ha szerencséd van: pam-pam-pam, és a gumi szépen beül a felni peremébe (helyére ugrik), vagy lehet pam-pam-bumm, és a gumi lefordult, folyadék mindenhol, vagy akár lehet ssssz-ssssz-ssssz, amikor a rendszer leereszt..

Íme néhány tanács, hogy minden jól menjen:

Először is, ejtsünk néhány szót a különféle tubeless típusokról, amelyekkel találkozhatsz. Három fő csoportot különböztetünk meg:

  • Tubeless átalakítás – amikor egy nem-tubeless gumit és felnit tubelessé alakítunk egy felniszalag és egy tömítő szalag segítségével. Erre valók a Joe’s No-Flats tubeless system-jei.
    Az igazat megvallva, ez így is – úgy is egy kicsit barkács megoldás: Van úgy, hogy egy adott gumi jól működik egy adott felnivel, és van úgy, hogy nem.. Belső nélküli rendszert csak olyan felnin használj, amin van a gumi számára kialakított beülő perem (bead zone)
  • UST típus (Univerzális  / Unified Systems Tubeless) – az elnevezés egy kicsit furcsa, mert UST gumi csak UST felnivel fog rendesen működni, szóval nem egészen „univerzális”. De ezek, a gumi összetételéből, vastag és légzáró szövetszerkezetéből fakadóan folyadék nélkül is működőképesek.
  • TLR vagy Tubeless Ready típus, amelyhez TLR felnire és TLR gumira van szükséged. Az UST-vel ellentétben, ebben az esetben muszáj folyadékot használnod. Kifejezetten ezekhez készült a Joe’s No-Flats Eco Sealant. Kapható 1-2 vagy 8-16 kerékre elegendő kiszerelésben. Ma már ez a leg elterjedtebb megoldás, hiszen kiváló defektvédelemet, menettulajdonságokat és alacsony súlyt biztosít.

Tippek és trükkök:

  1. Kompatibilitás. „jó lesz az úgy!” – nem, és nem! Nem lesz jó, higgy nekünk! Hallottunk már nagy robbanásokról, amikor valaki megpróbált feltenni egy UST gumit egy tubeless felnire.. A gumiköpeny és a felni pereme úgy van kialakítva, hogy azok jól illeszkedjenek egymáshoz és ez a kialakítás az UST és a TLR esetében teljesen más. Ha mégis megpróbálod összekeverni őket, csúnya baleset lehet a vége.. 
     
  2. A tisztaság fél egészség. Ez a köpenyre és a felni peremére is igaz. Egy kis maradék folyadékkal semmi gond nincs, amíg nem áll össze pudinggá. Tisztítsd meg a felnit és a peremeket, és tüntesd el a régi folyadék jeleit. Az eredmény hatékonyabb tömítés lesz!
     
  3. Szappanos víz. A köpeny gumiszövete elég tapadós, és jól megkapaszkodik a felniben, ezért a gumit túl kell fújni ahhoz, hogy „beüljön” a helyére. A túlfújásban benne van, hogy a gumi megadja magát. Tegyél egy kis szappanos vizet a felni peremére mielőtt felfújod, így sokkal kisebb nyomáson is a helyére fog ugrani a gumi.
     
  4. Vedd ki a szelepmagot. Ezt valószínűleg úgyis megtennéd, hogy betöltsd a folyadékot, de így a szelepmag nem korlátozza a levegő mennyiségét, amely gyorsan be tud jutni a gumiba. Ez nagyon hasznos, ha csak egy műhelypumpa van kéznél. Persze egy kompresszorral könnyebb. Ajánljuk még figyelmedbe az SKS-Germany Tubeless Head Szett pumpafejét , amely COpatron (figyelem: nem minden folyadék bírja a CO2-t!) befogadására is képes, illetve az SKS-Germany újratölthető patronját, a Rideair-t, amelyet műhelypumpával tudsz felpumpálni.
     
  5. Néhány köpeny a tubeless átalakítások és a TLR rendszerek esetében, hogy úgy mondjuk, különösen „szomjas”. Ez azt jelenti, hogy a köpeny egy csomó folyadékot fel fog szívni mielőtt megtartaná a levegőt. Csak adj hozzá még folyadékot és rázd/forgasd meg a kereket, hogy a folyadék mindenhová eljusson. Fektesd a kereket arccal lefelé egy vödör tetejére, hogy az oldalfalakhoz is kerüljön. Fél óránként fordítsd meg. 

    Reméljük a fenti tippek segítségével a következő tubeless szerelésed sokkal simábban megy majd!
Te elfogadnád a Joe's kihívást?

magyar english
Belépés


Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.