Lánctányérok kompatibilitása

Egy hajtóművön a használat során - használattól, időjárástól és a karbantartás gyakoriságától függően - elkopnak a lánckerekek. Az, hogy ez mikor történik meg, leginkább a karbantartás gyakoriságától függ, ha a láncot megfelelő időközönként cseréljük, jelentősen növeli a lánckerekek élettartamát.

Sokszor merül fel a kérdés ügyfélszolgálatunkon, hogy egy adott hajtóműre milyen - a gyári ajánlástől eltérő - opcionális lánckerekek jöhetnek szóba.

A kérdés könnyű is lehetne, de nem az: semelyik gyártó nem ad meg egzakt kompatibilitási táblát, és elég sok paramétert kell ellenőrizni. Épp emiatt ha az eredeti alkatrésztől eltérő lánckereket választanál, nem tudjuk 100%-osan garantálni, hogy az adott alkatrész biztosan jó lesz a hajtóművedhez. Néhány szempont figyelembe vételével a legjobb alternatívát meg lehet találni, de a gyártók ilyenkor is hangsúlyozzás, hogy esetleges minőség eltérés a váltás-élményben adódhat, mivel a gyárilag összehangolt rendszerbe egy nem pontosan azonos kialakítású lánckereket szerelünk. Gondoljunk csak a váltást segítő szemek kialakítására, vagy épp azok elhelyezkedésére, amik még márkán belül is eltérőek lehetnek. 

Mik azok a paraméterek, amiket rögtön ellenőrizzek?

Nyilvánvalóan az első, amivel könnyen szűkíthetjük a találati listát, a lánckerék fogszáma. Ha nem megfelel az áttételünk, akkor maradjunk ugyanannál a fogszámnál, mert a kisebb vagy nagyobb fogszám további bonyodalmakat szokott okozni, nem biztos, hogy megfelelő a lánchossz, vagy épp az első váltó nem kompatibilis, esetleg a nagyobb lánctányér bele is érhet a vázba..

A következő, könnyen szűrhető adat a lánckerék fokozatszáma, azaz "hány sebességes" rendszerhez tervezték. Itt jelenleg 1-től 12 fokozatig lehet választani, és nem ajnálott a gyáritól eltérő kivitellel kísérletezni, mivel a keskenyebb lánc megakad a lánckeréken, a tú széles pedig "billegni" fog rajta, ami pontatlan váltást, vagy láncleesést, beszorulást okozva.

Szintén kompatibilitást kizáró tényező a lánckerék rögzítési módja. Ha ez nem egyezik, nem fogod tudni felszerelni a hajtóműre a kiválasztott lánctányért. A hajtókarok rögzítőfuratainál ma pedig már nem elég a furatok számát, és a furatkör-átmérőt ellenőrizni, de a furatok elrendezésére is figyelni kell, létezik szimmetrikus és aszimmetrikus kialakítás is. 


A fentiek ellenőrzésével már 90%-ban biztosra mondhatjuk, hogy jó lánckerék fog érkezni hozzád, de még így is lehet eltérés a lánckerék kialakításában. Ha nem megy fel a hajtókarra, vagy lötyög rajta, akkor lehet, hogy vissza kell küld, vagy ha szükséged van megoldásra akkor csak barkácsolás árán tudod felapplikálni a kiszemelt lánckereket. Utóbbit érdemes megfontolni, mert nyilván garanciavesztéssel jár, de van eset amikor még így is ez a legjobb megoldás.

Mi a fentiek miatt mindig elsősorban a gyári ajánlású pótolkatrész beszerzését javasoljuk.

 

Mennyire találtad hasznosnak?

Még nincs értékelve!
Az értékeléshez lépj be vagy regisztrálj!
magyar english
Belépés


Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.