Kónuszt szeretnék, de nem tudom milyet

Gyakran merül fel az igény Vásárlóinktól, hogy egy adott típusú kerékagyba tudunk-e kompatibilis kónuszt ajánlani. Sajnos nincs semmilyen gyártói támogatás ezzel kapcsolatban, így érdemi, egzakt ajánlást ezekkel a termékekkel kapcsolatban (néhány Shimano kivételtől eltekintve), hiába szeretnénk nem tudunk adni.

Ennek oka az, hogy bár a golyók viszonylag szabvány méretűek, az agyak kialakítása már egyáltalán nem az, nincs is rá semmilyen adatbázis. A kónuszok átmérője, szélessége illetve a vele kompatibilis porvédők átmérője mind-mind eltérő, szinte kijelenthető, hogy nincs két egyforma termék.

Megfelelő karbantartás mellett a kónuszok elég hosszúéletű alkatrészek, de ha nem figyelünk oda rájuk, elérik, hogy felhívják magukra a figyelmed.

Ne kergessünk illúziókat! Az olcsó kerékagyakban sajnos nem rozsdamentes golyókat találunk, és csapágyak pályái sem nevezhetők a legprecízebben megmunkáltnak. Ha ehhez hozzáadunk egy gyengébb minőségű tengelyt, ami hajlamos terhelés alatt meggörbülni, könnyen belátható, hogy az addig szépen futó csapágy az egyig ponton lógni, a másikon viszont szorulni fog.

A bekerült szennyeződés, vagy túlterhelés azonban a drágább kónuszos, vagy zárt csapágyas agyakat sem kíméli.

Egy szoros csapágy pedig értelemszerűen sokszoros terhelést ad a csapágygolyóknak illetve a csapágypályáknak, amin gördül. Az eredmény: morgó, időnként megakadó kerék. Egy, a túlterhelés, vagy csapágyba került porszem miatt eltört golyó, és annak levált darabja visszafordíthatatlan károsodást okoz a csapágy mindkét felében, hamar "berágódik" a felület, ami nem javítható. Gyakran a kónuszt látjuk csak, de az agytesten belüli rész is károsodik, így a kónuszcserével legfejlebb javítani lehet a hibán, megoldani nem (a görbült tengelyről nem is beszélve, ami hamarosan az új kónuszt is tönkre teszi)

Érthető, hogy egy elkopott agy, aminél kónusz-probléma lép fel, alaposabb vizsgálatot vár el. Ha minden fenti pontot ellenőrzöl, gyorsan kiderülhet, hogy nem is csak kónuszt kéne cserélni, de legalább tengelyt is, ha pedig a belső oldali pályák is sérültek, akkor már agytestet, vagy kazettatestet is cserélni kell, ez viszont már olyan felárat jelen, aminél sokkal egyszerűbb új agyat venni, és átfűzni.

Annak érdekében, hogy fölösleges kiadásoktól megmenekülj, jobb megelőzni a bajt, és időszakonként ellenőrizni, átkenni, és beállítani az agyakat, ilyenkor még egy kezdeti hiba, gond nélkül orvosolható.

Mennyire találtad hasznosnak?

Még nincs értékelve!
Az értékeléshez lépj be vagy regisztrálj!
magyar english
Belépés


Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.