Milyen nyerget válasszak?

A legnehezebb kérdés, még ha boltban veszed, akkor is. A nyereg puszta kézzel történő nyomkodása nem sokat árul el annak valós komfortjáról. Egy vastag szivacsozású nyereg is lehet 20 perc után kényelmetlen, míg egy kemény, de rugalmas pálcákkal és héjszerkezettel rendelkező nyereg is lehet órákon át kényelmes.
A legfontosabb, hogy ismerjük kerékpározási szokásainkat, felsőtestünk vízszintessel bezárt szögét, ülőcsontjaink távolságát. Ha sportosan előrehajolva tekerünk, fontos a nyereg orrészének rugalmassága, és az intim zónákat kímélő középső “üreg” a nyergen. Ha felsőtestünk szinte függőleges, akkor szélesebb zselés, vagy elasztomeres nyerget ajánlunk, mert így a vállakra kevesebb, a fenékre sokkal nagyobb terhelés esik. Keményebb felületű, sportosabb nyergekhez hordj bringázáshoz tervezett szivacsbetéttel ellátott nadrágot a nagyobb komfort érdekében.

 

Hogy válassz megfelelő nyerget?

Kevés összetettebb téma van a kerékpározás kapcsán, mint a megfelelő nyereg kiválasztása. Több összetevőn is múlik és gyakran kihívásnak tűnhet a kényelmes nyereg megtalálása, de mindenképpen megéri megtalálni a megfelelőt, hiszen egy jól megválasztott, kényelmes nyereg hosszútávon áldás lehet, míg egy rosszul választott nyereg a kerékpározástól is elveheti kedvünket.

1. Első körben meg kell határoznunk, hogy milyen felhasználásra szeretnénk a nyerget. A felhasználási terület meghatározza a testhelyzetünket a kerékpáron.

  • Városi vagy Cruiser kerékpáron közel függőleges, kényelmes pózban tekerünk. Teljes testsúlyunk a nyergen van. 90-60°-os szöget zár be felsőtestünk a talajjal.
  • Trekking, hobby Cross vagy MTB kerékpárokon már sportosabb helyzetben tekerünk előrehajlottabb pozícióban. Kb 60-45°-os szöget zár be felsőtestünk a talajjal.
  • MTB, Cross, Fitness kerékpárokon jóval előrébb dőlve, sportos testhelyzetben tekerünk. A testsúlyunk egyre kisebb része terhelődik a nyergen. Kb 45-25°-os szöget zár be felsőtestünk a talajjal.
  • Országúti, Cyclocross, vagy verseny MTB kerékpárokon már teljesen előredőlt testhelyzetben tekerünk. A testsúly jelentős része már a kormányon illetve a pedálon van. Kb 25-0°-os szöget zár be felsőtestünk a talajjal.

  Fontos, hogy a megfelelő felhasználásra, megfelelő vázméretű kerékpárunk legyen, különben a testhelyzetünk nem a felhasználásnak megfelelő pozícióban lesz, így a nyereg sem lesz kényelmes.
Pl. egy nagyobb trekking vázon jóval előrébb kell hajolnunk, így már inkább egy sportosabb nyereg lesz megfelelő nekünk. De ugyanígy fordítva is igaz, ha egy kisebb méretű országúti vázunk van, mondjuk emeltebb kormánypozícióval, akkor is inkább egy kényelmesebb nyerget válasszunk, mint sportosabbat.

2. Tisztában kell legyünk saját testünk anatómiai adottságaival. Az érintkezési pontunk a nyereggel az ülőcsontunk, ülőcsonti gumóink. Gyakorlatilag ahány ember, annyiféle alvázkialakítás. Ami viszont mérvadó az az ülőcsonti gumóink távolsága. Ez minél szélesebb, annál inkább  szélesebb, kényelmesebb nyerget kell válasszunk.

ülőcsont.gif

A gyártók megkülönböztetnek férfi anatómiájú, női anatómiájú és úgynevezett unisex nyergeket. A férfi és a női ajánlást érdemes megfogadni. Az unisex típusokat pedig csak akkor válasszuk, ha nem tekerünk többet 15-20percnél egyhuzamban. Ha egy azonos típusból nézünk nőit és férfit, abból látszik hogy a női nyergek kicsit szélesebbek, és rövidebbek, míg a férfi nyergek kicsit keskenyebbek és hosszabbak, ennek alapvető oka, hogy a nőknek szélesebb a medencéjük így az ülőcsonti gumók is távolabb vannak egymástól, ezért szükséges a szélesebb nyereg a megfelelő komfort elérése érdekében. Gyakorlatilag az első pontban meghatározott 4 féle nyeregtípust nyeregszélességre is be lehet sorolni.

- A városi nyergek 175mm-től szélesebb
- A trekking nyergek 150-175mm
- A sportos nyergek 135-150mm
- A verseny nyergek 125-135mm közötti szélességűek


3. A harmadik lényeges szempont a nyereg konstrukciója és minősége. Ez a pont határozza meg a nyereg árát is. Mert lehet egy verseny célra tervezett nyereg is olcsó, és egy városi alap felhasználásra tervezett nyereg is igen drága. A felhasznált anyagok, a kialakítás, a plusz rugózási elemek használata, mind-mind nagyon fontos. Plusz komfortot biztosító kialakítások

  • Elasztomer, rugó, duplarugós kialakítás: leginkább a városi és trekking kerékpárok extra komfortjáért felelősek
  • Gél töltés: a kimondott verseny nyergek kivételével minden nyereg kategóriában megtalálható. A gél töltés közvetlenül a borítás alatt helyezkedik el, így könnyedén felveszi ülőgumóink formáját, így garantálva az egyenletes terhelés-elosztást és az extra kényelmet.
  • Nyeregpálca anyaga: a pálca anyaga is szerepet játszik a rezgéselnyelésben. Az olcsóbb acél pálcák a legridegebbek, a magnézium pálcás nyergek már egy fokkal kényelmesebbek, míg a titán vagy carbon pálcás nyergek rezgéselnyelése már jelentősen érezhető. A pálcák besorolhatók felhasználás jellege szerint
    • Acél pálca: Városi, Cruiser, Trekking - itt még inkább a nyeregszerkezet felelős a rezgéselnyelésért, a pálcának “csak” rögzítő szerepe van.
    • Magnézium pálca: Cross, Fintness, Sport MTB, Outi - mivel itt már vékonyodik a párnázás, géltöltés, szükséges a rugalmasabb pálca.
    • Titánium pálcák: Drágább MTB, Outi kerékpárok teljesítményorientált használatra, Versenyzésre - vékonyodik, lassan el is tűnik a párnázás, géltöltés
    • Carbon pálcák: Versenyzére - nincs géltöltés és párnázás is minimális, jó rezgéselnyelő pálca kell!
  • Nyereg formája: igen sokféle formájú nyereg létezik már. A szélesebb lapos nyergektől az orrnélküli nyergekig.
    • Városi nyereg széles, puha, tömzsi
    • Trekking nyereg keskenyebb íves kialakítású, megjelenik a nyomáscsökkentő csatornakialakítás, kevésbé párnázott
    • Sport nyereg: még keskenyebb, laposabb kialakítás, a kivágás is megjelenik, vékonyodik a párnázás, géltömítés.
    • Verseny nyereg: keskeny, lapos kialakítás, vékony, vagy párnázatlan kialakítás. Speciális orrnélküli nyergek a triathlon vagy időfutam kerékpárokra.

Mind-mind a kerékpáros tekerési szokásaihoz igazodik. Így egy triathlon versenyző nem fog széles lapos nyerget választani, és egy hobby cruiseres sem lesz maradéktalanul boldog egy keskeny karbon nyereggel.

  • Kivágás: a nyereg kivágás a lágyrészekről veszi le a nyomást, de egyesek számára a nyereg oldalán megnövelik a terhelést, és kényelmetlenné válnak. Az ő számukra jó megoldás lehet a nyomáscsökkentő csatornás kialakítás. Ezek a nyergek nincsenek teljesen kivágva, csak a középső részüknél van besüllyesztve. Ez is a lágy részekről veszi le a terhelést, de nem terheli túl a nyeregszéleken a hátsót.


Reméljük, hogy ezek alapján sikerül a megfelelő nyerget kiválasztani. De ha segítségre volna szükséged, állunk rendelkezésedre.

 

Mennyire találtad hasznosnak?

4.6
(9 értékelés)
Az értékeléshez lépj be vagy regisztrálj!
magyar english
Belépés


Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.