Milyen kerékpárt válasszak?

A kerékpárok választéka évről évre bővül. Új és mégújabb irányok tűnnek fel, különböző fantázianeveken, egyre specifikusabb felhasználói körnek. A téma összetett, és nem is próbáljuk meg egy írásban összefoglalni, hiszen az egyes kategóriákról is oldalakon át lehet értekezni. 

Éppen ezért itt csak arra törekszünk, hogy átfogó képet mutassunk a mai trendekről, a vásárlók által leggyakrabban vásárolt bringakategóriákból.. Ha úgy érzed, nem igazodsz el a márkák palettájának útvesztőiben, nézd át lenti tartalmunkat, és ha kérdésed merülne fel, ne habozz kérni szakértő kollegáink segítségét bármelyik elérhetőségünkön! 


Melyik kerékpártípust válaszd?

Természetesen a legfontosabb, amit mérlegeld kell, hogy hol használod a kerékpárt: városban, városon kívül, Milyen gyakran tekersz terepen, vagy csak aszfalton közlekedsz. A bringázás sport, rekreáció és közlekedés is lehet. Ennek megfelelően tudunk a különböző céloknak megfelelő kerékpárt ajánlani. A 90-es években mindenki MTB-t vett, városba, és kirándulni is. Szinte ciki volt egy Cross kerégóriás bringa, de az élet megmutatta, hogy minden vásárlónk akkor elégedett, ha a felhasználási célnak megfelelő bringán ül. Nézzük a fő kategóriákat:

 

Hegyikerékpár (MTB)

link a kategóriához

Laza felületű (burkolatlan) utakon történő kerékpározásra tervezett kerékpár, szélesebb gumiköpennyel, és azon elég masszív mintázattal, hogy a lehető legnagyobb tapadást adja laza, vagy köves szakaszokon, és meredek emelkedőkön/lejtőkön. Ez a kategória a kerékpárok 4x4-es terepjárója. Ha korlátok nélkül akarsz terepen bringázni, akkor ez a típus való Neked!

Többnyire 29 coll átmérőjű kerekekkel készülnek (szemben a korábban egyedüli 26"-os kerékmérettel), mert ezek a kerekek elég nagyok ahhoz, hogy a talaj egyenetlenségeit szinte "átlépjék". Mivel az iparág a kezdeti gyermekbetegségeket kiküszöbölte, a 2010-es évek második felétől ez lett a legjobb terepadottsággal rendelkező felépítés, de találunk azért még 27,5, és 26 collos kerékméret is.
A váltók fokozatainak száma jellemzően 11 – 33 fokozat (ma már számtalan áttétel változat kapható, elől 1-, 2- vagy akár 3-lánctányéros kivitelekkel, hátul akár 12 fokozattal), ami piacon található legszélesebb áttétel tartományt nyújtja a kimondottan meredek emelkedők és lejtők leküzdésére. A klasszikus "merevfarú" hegyikerékpár csak első teleszkóppal rendelkezik, többnyire 80 mm-től 140 mm rugóúttal. Ettől a váztípustól eltérően az összteleszkópos kerékpárok a hátsó vázrészében is van rugózás, de ettől függetlenül ugyanabba a kerékpárkategóriába soroljuk. 

 

Terep- és túrakerékpár (Cross és trekking kerékpárok)

link a Cross kategóriához

link a Trekking kategóriához

A terep- és túrakerékpárok többnyire 28 coll átmérőjű kerekekkel készülnek, és ezen kerékpárokat úgy tartják számon, mint a legmegfelelőbbek a kerékpáros turizmus céljára, mivel egyesítik az országúti kerékpárok és hegyikerékpárok előnyeit: lehetővé teszik a gyors kerékpározást az aszfaltutakon, de testtartásunk ezeken a kerékpárokon kényelmesebb, nem dől annyira előre, használhatóak könnyebb terepen is. Míg a cross kategóriás kerékpárok jelelmzően teleszkóposak, és rendelkeznek sárvédő és csomagtartó rögzítési pontokkal, a trekking kerékpárok gyárilag fel vannak szerelve világítással, sárvédővel és csomagtartóval. A váltók fokozatának száma ebben a kategóriában többnyire 18 – 30 sebesség között váltakozik.

Országúti kerékpár (Versenykerékpár)

link a kategóriához

Az országúti kerékpárok az aszfaltos száguldás, és edzés szerelmeseinek készülnek. Mivel tervezésük elsődleges szempontja a tökéletes erőátvitel, a minél nagyobb "utazó" sebesség elérésére, ezek a kerékpárok mellőzik a legtöbb kényelmi funkciót, ami a súlyt növelné, vékony gumikon gördülnek, súlyuk alacsony, és testtartásunk is az alacsony légellenállást segíti. A váltó fokozatainak száma az országúti kerékpárnál többnyire 16 -30. A mai országútik már egészen mások mint a pár évtizeddel korábbi őseik. A felhasználók igényeihez igazodva kényelmesebb pozícióban tekerhetünk, jobb rezgéselnyeléssel, ballonosabb gumikon, akár tárcsafékkel, így a rosszabb minőségű aszfaltutakon sem kell feltétlenül defekttel, és kényelmetlen rázkódással számolnunk.

Egy jobb kondiban lévő átlag bringásnak egy országúti bringa nyergében 100-200 km-t le tud tekerni egy nap alatt, ami jó kondit és kiváló lehetőséget nyújta arra, hogy átmozgassa a hétköznapokban elgémberedett izmait, vagy akár az ország látnivalóit a bringa nyergéból fedezze fel!

Gravel kerékpár

link a kategóriához

Az utóbbi évek új szereplője a kerékpárok világában a gravel kerékpár. Egy, igazi kalandorok számára kifejlesztett kerékpártípus, ami nagyon hasonlít egy országúti kerékpárra, mégis, szinte minden elemében más. Majdnem olyan jól halad aszfalton, mint egy országúti, de igazán elemében a könnyű terepen, földutakon érzi magát, ahova még épp nem kell teleszkóp. Könnyű súlya miatt meglepően könnyen mászik felfelé, és az országútikhoz képes magasabb kormánypozíciójának és laposabb fejcső-szögének köszönhetően lejtős szakaszokon sem bizonytalankodik

Ballonos gumijai elnyelik a legtöbb finom útegyenetlenséget, és komfortos ám gyors haladást biztosítanak. Ezekre a bringákra általában számok további tároló/táska helyezkető, így a bevállalósak akár több napos sátrazásra is indulhatnak komolyabb logisztikai szervezés/kísérő kocsis szállítás nélkül

 

Fitness kerékpár

link a kategóriához

Ez a kerékpár szintén aszfaltutakon történő kerékpározáshoz van kialakítva, azonban az országúti kerékpárhoz képest kényelmesebb testtartást biztosít számunkra: Az országútiktól eltérően a kormány, a fékkar és a váltókar kialakítása olyan, mint a túrakerékpárok esetében (“egyenes”). Ezekre a bringákra legtöbbször országúti alkatrészcsaládok kerülnek, tárcsafékkal kombinálva, kicsit ballonosabb gumikkal. Szívesen ajánljuk azoknak, akik nagyrészt aszfalton közlekednek (városban, vagy városon kívül), és mindezt sportos tempóban teszik.

 

Városi kerékpár (Citybike - CTB)

link a kategóriához

A városi kerékpárokat, nevéből fakadóan a városon belüli kerékpározásra tervezték. Funkcionális, egyszerű felépítésű kerékpárok, bevásárláshoz, munkábajáráshoz, a közlekedésben való teljesértékű részvételhez, minden időjárásra. Többnyire rendelkezik világítással, sárvédővel és csomagtartóval. 20, 24, 26 vagy 28 coll átmérőjű kerekekkel készülnek. A legtöbb modell puritán, minél kisebb karbantaTöbb fokozatú agyváltóval, amely a hátsó kerékagyban van elrejtve, vagy klasszikus (lánc)váltóval lehet szerelve. A váltófokozatok száma 1-27 között van. Ebbe a kategóriába soroljuk az összecsukható kerékpárokat is.

 

Freestyle (dirt) kerékpár

link a kategóriához

A freestyle kerékpárok is terepkerékpározáshoz vannak kialakítva, masszív, ellenálló vázzal, 24 vagy 26 coll átmérőjű kerekekkel és megfelelnek agresszívebb kerékpározás elvárásainak is. Terepkerékpározásra és különböző akadályok legyőzésére van tervezve, többféle kiegészítője lehet, pl. kilépő (peg) vagy rotor a különféle akrobatikus elemekhez. Mivel nem kirándulásra, vagy túrására készülnek, így a tervezéskor a speciális elvárások játszanak főszerepet: Alacsony nyeregpozíció, hogy könnyen átléphesd a trükkök során, és egysebességes kialakítás, hogy megelőzzék a lánc leesését

 

BMX kerékpár

link a kategóriához

A BMX terepakadályokon és speciális parkokban történő kerékpározásra van tervezve, a kerekek 20 coll átmérőjűek, ellenálló vázfelépítéssel, egyenes és erős első villával szerelve.

 

Gyermek/Junior kerékpár

link a kategóriához

A gyermekkerékpárok aszfaltutakra és könnyű terepekre vannak tervezve, a Junior bringák között viszont már meg lehet találni a komoly MTB-k kisebb korosztály számára készített megfelelőjét. A különböző életkoroknak megfelelően a vázak is más-más nagyságúak, természetesen a kerék/abroncs is különböző átmérőjű (12 coll és 27 coll között jellenző). A kisebbek bringái (általában 16-os kerékméretig) többnyire el vannak látva kitámasztó kerekekkel. Ezeknél a méreteknél jellemző a kontrafék, mivel a gyermekek ujjai még nem elég erősek a kézzel történő fékezéshez. A megfelelő kerékpárméret kiválasztásánal fontos figyelembe venni a gyermek magasságát és képességeit. A gyermek kerékpárra ne tekintsünk játékként, ahogyan magunknak is jó minőséget keresünk, a gyerek kerékpárnál is keressük a minőséget, mert egy jól gördülő, jó minőségű kerékpáron gyermekünk is szívesebben és könnyebben fog tekerni, biztosan meg fogja szeretni a kerékpározást.

Pedelec kerékpár

link a kategóriához

Világszerte dinamikusan fejlődik az elektromos rásegítéses kerékpárok piaca. Nem kell elektromos robogókra gondolni, a pedelecek a normál pedighajtásra segítenek rá, geometriájukban, és viselkedésükben is megszólalásig hasonlóak az "analóg" bringákhoz, amiben viszont különböznek, az emelkedőkön vagy nagy terhelés alatt (pl utánfutó, gyerekülés) nyújtott teljesítmény, hiszen ilyenkor is annyira könnyű velük pedálozás, mintha súly nélkül, sík úton tekernénk. Ha nyitott vagy az újdonságokra, és nem akarsz minden áron saját verítékkel feljutni az emelkedőkön, akkor válaszd a rásegítéses bringákat!

Mennyire találtad hasznosnak?

5
(1 értékelés)
Az értékeléshez lépj be vagy regisztrálj!
magyar english
Belépés


Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.