Mi az a Skid-pont, hogyan számítják?

A Skid pont [e: szkid] a fixi-bringák sajátossága: 

Mi a Skid?
Mivel itt a hajtásban nincs szabadonfutó alkatrész, a pedál és a kerék állandó kapcsolatban van. Skid-elni annyit tesz a kereket nem lassítjuk, hanem hirtelen mozdulattal megállítjuk; pl a hátsó kereket egy pillanatra levegőbe emelve.
A pedál/hatókar helyzete ilyenkor legtöbbször vízszinteshez közeli. A fent említett állandó pedál/kerék kapcsolat miatt, ha a hajtókar egy pozícióban van, ezért a kerék sem tud ilyenkor bárhol talajt érni: itt jön be az első és hátsó fogaskerekek fogszámának jelentősége!

Mi a Skid-pont?
A hajtás áttételi aránya épp azt jelenti, hogy a hajtókar teljes fordulatára a kerék mennyit fordul. Pl a 42/14-es áttételnél ez épp 3,00, ami azt jelenti, hogy a skid-hez szükséges pedálállásnál mindig ugyanott fog állni a kerék (alsó holtponton, meg máshol viszonylag nehéz erőt kifejteni :) ).
Könnyen kitalálható, hogy így nem tudjuk sokáig használni a guminkat, és ezen a helyen egyszercsak kilyukad :( , vagy valamit mesterkedni kell : pl időnként leengedjük és arrébb forgatjuk a gumit a felnin, vagy ha szingóval járunk, esetleg a hajtásban a láncot tehetjük arrébb, hogy a koptatható felület máshova kerüljön.

Hogyan számoljuk?
Természetesen a legegyszerűbb talán, ha a építéskor odafigyelünk, és keresünk egy olyan áttételt, ami ezt is szem előtt tartja: Olyan áttételek a nyerők, melyeknek csak sokadik fokon van közös többszörösük. Jó, ez persze száraz matek, de hasznos :)

Itt letölthető a táblázat xls formátumban, áttétel ajánlóval!! Letöltés
 

Mennyire találtad hasznosnak?

4.8
(45 értékelés)
Az értékeléshez lépj be vagy regisztrálj!
magyar english
Belépés


Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.