Mennyi a maximális keréknyomás?

Akármilyen gumiról van szó (MTB, Országúti, BMX, Városi vagy Trekking), a gumi és a belső élettartamát döntően befolyásolja, hogy milyen nyomáson használjuk. Alaptétel, hogy minél keményebbre fújjuk, annál jobban gördül, hiszen kisebb felület érintkezik a talajjal. Az alacsony nyomásnak, bár nagyobb tapadást biztosít, több hátránya is van. A legnagyobb gondot az ún. "felütéses" defektek jelentik: kis nyomáson élesebb tárgyak, padkák, kövek a gumit egészen a felniig benyomják, a belsőt pedig a felni tulajdonképpen átmetszi két párhuzamos vonal mentén (sokan “kígyóharapásos” defekt néven ismerik). Ezeket sok esetben nem könnyű folttal megjavítani, általában belsőcsere a végük, komolyabb felütés esetén pedig a felni is maradandóan sérül, ami V-fék esetében fékezési problémát okoz, UST-s rendszernél levegővesztést okozhat. A felni sérülése extra költség, nem érdemes kockáztatni.

Az alacsony keréknyomás káros lehet a belső szelepkialakítására is: az alacsony nyomáson használt gumi megcsúszhat a felnin és magával mozdítva a belsőt, elnyírhatja a szelep tövét. Ez azonnal, és javíthatatlan defektet okoz.

Érdemes tehát mindig megfogadni a gyárilag ajánlott nyomásértékeket, figyelembe véve saját használati szokásainkat (terep/aszfalt, komfort/sebesség, stb), illetve testsúlyunkat is.

 

Egyes gyártók termékleírásában megtalálhatjuk a testsúlyunkhoz optimális nyomást is ami jelentős eltéréseket mutathat!

(pl. Hutchinson Equinox Tour de France modell):

<60kg: 6..7bar

60..75kg: 6,5..7,5bar

>80kg: 8..8,5bar

 

Ezt az értéket már csak az időjáráshoz kell igazítani, hidegebb, vagy esős időben alacsonyabb nyomást alkalmazzunk, melegebb, tiszta időben, jó útviszonyok közt tekerhetünk nagyobb nyomáson.

Mennyire találtad hasznosnak?

4
(5 értékelés)
Az értékeléshez lépj be vagy regisztrálj!
magyar english
Belépés


Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.