Lámpák

Első lámpa

Napjainkban már szinte csak LED-fényforrással szerelt első lámpákkal találkozhatunk. Ezek fényereje, élettartama nagyobb, fogyasztása viszont kisebb, mint a korábbi halogén, vagy hagyományos izzós lámpáké. Emellett a hőveszteségük is jóval kisebb, mint az azonos fényteljesítményű hagyományos, izzószálas technológiákon alapulóké.

 

A LED-es fényforrások egyetlen negatívuma az alacsony betekintési szög, ami azt jelenti, hogy a fényük jellegükből fakadóan sugárhoz hasonlít, és nem szórt. Erre a gyártók sámos megoldás kínálnak, és a mai lámpák már tökéletes alternatívái a hagyományos izzós megoldásoknak, gondoljunk csak arra, hogy már az autóipar is kiváltja a halogén izzókat LED-es fényforrásokkal a prémium modellekben.

 

 

A lámpákat funkcionalitásuk szerint az alábbi csoportokba bontjuk őket:

 

Villogó:

 



 

Városi környezetbe ajánljuk, ahol megfelelő közvilágítás van. Minimum ilyen szintű világítással rendelkezzen kerékpárunk, hiszen látni és látszani nem ugyanaz! Ezeknél az elsődleges funkció, hogy észrevegyenek minket. Ebben a kategóriában a drágább modellek jobb szigeteléssel, stabilabb felfogatással és megbízhatóbb elektronikával rendelkeznek. Főleg hátsó világításnak ajánljuk.

 

Közepes fényerejű lámpák


 

Ezekkel a lámpákkal már nem csak látszunk, hanem látjuk is magunk előtt az utat, észre tudjuk  venni az elénk kerülő akadályokat, kátyúkat, állatokat… Fontos, hogy sebességünket a bevilágított útszakaszhoz igazítsuk, besorolásuk szerint ezek a lámpák legalább 5-10 méterre elvilágítanak.

 

Nagy fényerejű lámpák:


 

A lámpák királyai. Alkalmasak arra, hogy teljes sötétségben, akár terepen is, erdei utakon is bringázzunk, mivel fényerejük nagy távolságra, megfelelően bevilágítja az utat előttünk. Egyre gyakoribb, hogy ezeket a “fényágyúkat” beépített akkumulátorral szerelik, ami több szempontból is előnyös. A többi modell, külön akkumulátor-tokkal rendelkezik, ami a vázra, vagy pl a kormányfejre tépőzárazható.

Dinamós lámpák:


A dinamós lámpák általában városi használatra születtek, elem nem szükséges hozzájuk, így környezetbarát megoldásnak tekinthetőek.

 

A gumiköpeny oldalfalához nyomódó dinamók a hagyományos városi bringákra jellemzők, ennél praktikusabb az első agyba integrált agydinamó. A lámpák mindkét dinamótípushoz vezetékkel csatlakoznak.

Az olcsóbb dinamós lámpákban normál, vagy halogén izzót találunk, fényerejük közlekedésre megfelelő.

Az agydinamóhoz szánt első lámpákat kapcsolóval látják el, így, ha nincs szükség világításra, az agydinamó kisebb ellenállással fut. Egyes modellek rendelkeznek egy “auto” állással is, ami azt jelenti, hogy a lámpa automatikusan bekapcsol, ha fényérzékelője sötétséget észlel.

Az újabb modellekben már kizárólag LED fényforrást találunk, a legjobb típusok fényereje már szinte az autók fényszórójával vetekszik, így teljes sötétségben is megfelelően láthatunk velük.

 

Az agydinamós első lámpákat a gyártók egyéb hasznos funkciókkal is ellátják.

Az egyik legfontosabb funkció az állófény, ami azt jelenti, hogy ha például egy kereszteződésbe érve megállunk, akkor lámpánk néhány percig még tovább világít.

Sportosabb felhasználók számára értékes lehet a sebességfüggő fénysugár is. Ez az opció kisebb sebességnél szélesebb, nagyobb sebességnél hosszabb fénysugarat ad.

Egyes prémium modelleken már találhatunk USB csatlakozót is, amellyel menet közben tölthetjük elektromos kütyüinket (telefon,  GPS).

Mennyire találtad hasznosnak?

5
(2 értékelés)
Az értékeléshez lépj be vagy regisztrálj!
magyar english
Belépés


Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.