Ipari csapágyak karbantartása

Hivatalosan az ipari csapágyak gondozásmentesek, ám sok esetben esős, vagy saras körülmények között ezek sem képesek a csodára, beáznak. A csapágyak szétbontása garanciavesztő, ám amikor már elméletileg csak a csere maradna hátra, megmutatjuk, hogy tisztításukkal még újabb esély adható nekik.
Az alany jelen esetben egy (a 2010-es extrém saras csillebérci 24-órás maratonváltón szerepelt) váltógörgő, amely teljesen beázott, beállt, így nincs veszteni valónk

1.  Az első lépés a mechanikai tisztítás, ez alap, hiszen megbontás után olyan helyere is kerülhet durva szennyeződés, ahol eddig nem volt. A rászáradt nagy szemű sarat, port távolítsuk el, majd esetleg vizes ronggyal töröljük át az alkatrészt.
 
előtte

  utána

2.  Második lépés az iprai csapágyaknál az egyik legkritikusabb, a porvédő precíz eltávolítása. Mivel ez tulajdonképp egy szimmering, ami a tömítésért felel. Széle egy rugalma gumiperem, amit könnyen megsérthetünk a kiemelés közben, ezért csak egészen lapos, és lehetőleg széles eszközzel próbálkozzunk (a vastagabb roncsolhat, a hegyes pedig könnyen átszúrja a porvédő peremét).
 
Nagyon kell figyelni, hogy ne tegyünk benne kárt

  Az említett vékony perem. Ha átszakad, vége

3.  Ha sikerrel jártunk, akkor jöhet a csapágy alapos átmosása, akár benzinben, vagy egyéb olyan oldatban, ami az alkatrész elemeit nem roncsolja. Ha a sár, elöregedett zsír, stb nagy részét eltávolítottuk, akkor megkezdhetjük a csapágy forgatását finom, ismétlődő mozdulatokkal. Elsőre még lehet hogy nem fog megmozdulni, de kitartónak kell lenni, néha egy-egy porszem ékelődik csak a csapágygolyók alá, és ettől nem forog. Ha erőltetjük, akkor fennáll a veszélye, hogy megsérül a golyó, vagy a csapágy futópályája. Itt tehát türelem kell a sikerhez. Ha megindul, akkor se hagyjuk abba a folyamatos átöblítést, így kitartó munkával minden porszemet eltávolíthathatunk a csapágy belsejéből..

  Újra tiszta és simán fut

4.  Ezután feltöltjük a csapágyat a szükséges mennyiségű zsírral, ráhelyezzük a porvédőket. Ellenőrizzük a sima futást, és összeszereljük az alkatrészt.
 
Nem kell túlzásba vinni a zsírzást
 

Készen is volnák, irány a terep!
 

Mennyire találtad hasznosnak?

4.7
(15 értékelés)
Az értékeléshez lépj be vagy regisztrálj!
magyar english
Belépés


Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.