Hogyan védhetem meg a bringát a téli/saras időjárástól?

A kerékpárod és alkatrészeinek élettartamát nagyban befolyásolja az, hogy milyen időjárási körülmények között használod.

 

Ideális esetben az év 365 napján kellemes napsütéses idő lenne, amikor nincs eső, vagy hó, de ugye ez viszonylag ritkán adatik meg. Ha tehát nem ismeretlen számodra az esőben tekerés, akkor érdemes elolvasnod, mire figyelj, mert indokolatlan költségeket okozhat az égi áldás. Az is hozzátartozik az igazsághoz, hogy a bringa szempontjából elég csak egy rövid - akár csak pár perces - zápor, az eredmény nagyjából ugyanaz, mintha egész nap esőben róttad volna a kilométereket. Egy hirtelen lezúduló pár perces eső képes bejutni a csapágyakba, kopottabb szimmeringek esetén a teleszkópon belülre, a nyeregbilincsnél a váz belsejébe, vagy akár a küllőfuratokon keresztül a felnibe, ha belemegyünk egy nagyobb pocsolyába. 

 

A kerékpár alkatrészei közül tehát az illesztett felületek (pl váz-nyeregcső, váz-középcsapágy), a csapágyak (kormány, hajtás, kerék), valamint a rugózó elemek vannak kitéve fokozott kopásnak ilyenkor. a fémes felületek legnagyobb problémája, hogy a két anyag (pl a váz és a nyeregcső) közé kerülő esővíz, a benne oldott sókkal egy kiváló közvetítő anyagot (elektrolitot) hoz létre, amiben megindulhat egy korróziós folyamat, amitől szinte bonthatatlan kötés jön létre..

 

vázat igazából – ha van egy jó sárvédőd – csak alul, a középcsapágynál, az első villa nyakánál (kormánycsapágy alsó csapágya) és a nyeregbilincsnél kell védelni. Ide verődik fel a legtöbb szennyeződés. Ezt egyrészt megteheted a sárvédő meghosszabbításával, illetve olyan ápolóanyag, esetleg szilikon használatával, ami a sólé nagy részét közvetlenül lepergeti. Fontos ilyenkor, hogy ellenőrizd, a gumi nem ér-e sehol a vázhoz, mert a fémig ledörzsölt helyeken a váz könnyen elkezd korrodálni (nem csak az acél, de az aluváz is, a karbonszövet érzékenységéről nem is beszélve).

 

nyeregcsőnél régóta elterjedt a tömítőpaszta alkalmazása, régebbe egyszerű zsírt használtak, de ez gyakran okozta a nyeregcső állandó becsúszását, helyete ma már kaphatóak tapadás-gátló paszták, amik tömítő funkciót is nyújtanak, miközben megakadályozzák a két felület összekorrodálását).

 

Fontos, hogy a csapágyak, teleszkópok valamennyi tömítése jó állapotban legyen, hiszen ez képez mechanikai védelmet a csapágyak finom felülete számára. Akár néhány homokzem is komoly károkat tud okozni egy finoman illesztett csapágyban, először a golyók mehetnek tönkre, rosszabb esetben a csapágyak futópályái is, aminek cseréje egyáltalán nem pénztárca-barát dolog..

 

A sor vége felé közeledve jöjjön az egyik legfontosabb: A hajtáslánc állapotára és kenésére érdemes kiemelten figyelni, mivel az esőben összeszedett homokos/saras víz beszivárog a láncszemek belsejébe, és rohamtempóban rövidíti a lánc élettartamát. Tévhit, hogy olyan erősek legyünk, hogy "megnyújtsuk" a láncot. A lánc köznyelvben "nyúlásnak" nevezett kopását a lánc forgópontjaink kopása okozza. Egy megkopott lánc a szemek lógása miatt valóban hosszabb lesz, és ez okozza a legnagyobb problémát: A hosszabb szemek nem ülnek be a lánckerekekaljára, hanem az tetején kezdenek futni. Ennek eredménye, hogy azok tetejét kezdik koptatni, ahol amúgy is kevesebb az anyag. Itt már szemmel látható a kár, a fogak hegyesebbé válnak, és mivel nem ülnek be a megfelelő pontra, a lánc ugrani kezd rajtuk. Mi kerül fel egyből a kár-listára? Lánc, fogaskeréksor, a hajtómű lánckerekei, és a váltógörgők.

A működésük sem lesz tökéletes, és mivel erőátvilei alkatrészről van szó, bátran számolhatunk azzal, hogy akár 15-20%-kal nagyobb erővel kell tekerjünk, mint egy tiszta hajtással. Hát, nem mindegy..

Minden esős használat után lehetőleg azonnal letörölni, kimosni belőle a felvert port/sarat és – száraz állapotban – újrakenni.

 

guminak jó szolgálatot tesz a gumiápoló, ami letörlést követően védelmet ad a sólé káros hatásától.

 

bowdeneket szoktuk még óvni teljes burkolattal, ami egy szívószálhoz hasonlít a leginkább, így a bowdenhuzal sem tud korrodálódni.

Figyelmet fordíthatsz a fékekre is, amivel túl sokat ugyan nem lehet tenni, menet közben fokozottan fognak kopni, de otthon érdemes a felnin, fékpofán maradt saras/sós szennyeződést eltávolítani, mert ez nagyban csökkenti a felni/fékpofa élettartamát.

 

fékek sem szeretik az esőt, ha felniféked van, akkor nem csak a fékbetétre, de a felnire is ügyelned kell, az "út pora" a felvert vízben csiszioló papírként működik a fékfelületen is. Ezt is alaposan le kell tisztítani (A fékbetétek felületét pedig néha érdemes felcsiszolni)

Mennyire találtad hasznosnak?

4.6
(7 értékelés)
Az értékeléshez lépj be vagy regisztrálj!
magyar english
Belépés


Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.