Hogyan állítsam be a stoplit a cipő talpán?

A pedál stoplik beállítása

A patentpedálok hatékonyságnövelő szerepe megkérdőjelezhetetlen. Míg egy hagyományos pedál csak a pedálkör kb egyharmadában visz át nyomatékot, a patentpedálok akár a teljes körön át tudnak hajtóerőt kifejteni. Bár felszerelésük gyerekjátéknak tűnik, mint a legtöbb alkatrész a kerékpáron, ez is precíz beállítást igényel.

A szakirodalom ugyanakkor megemlíti, hogy a kerékpárosok nagy átlaga, valamint az erőből, alacsony pedálfordulattal tekerők jobban kedvelik, ha a talp kissé előrébb van (tehát a stopli hátrébb van a talpon), Így a sarok nem tud annyira mozogni, a talp merevebb, mert felfekszik a pedálra. Túlzott lábfej előretolás azonban gátolja a talp vérkeringését, és rövid távon is a talpunk zsibbadását, görcsölését eredményezi, nem utolsó sorban lábfejünk beleakadhat az elsőkerékbe kanyarban.

Megfordítva is igaz: Aki jobban szeret pörgetni, nyuogdtan helyezheti lábfejét kicsit hátrébb, mivel így nincs akkora hajlítónyomaték a lábfejen, ami a sarkakat túlzottan lefelé hajlítaná. Itt is ügyelni kell arra, hogy a nagy lábujj tőcsontja ne kerüljön 5-8mm-nél távolabb a pedáltengely vonalától.

Bár a stopli előnye, hogy a lábfejet mindig a leghatékonyabb állásban tartja, hosszútávon épp ez a mozdulatlanság okozhat elgémberedést. Tekerés közben mozgassuk, „tornáztassuk” lehetőség szerint lábfejünket, talpunkat, hogy a keringés tökéletes maradjon.
Bal és jobb talpunk eltérő lehet, és van akinek ez gondot jelent tekerés közben. Azt javasoljuk, hogy a stopli felszerelés előtt győződjön meg róla, hogy van-e jelentős eltérés, ami a stopli felszerlését befolyásolná.
Szimmetrikus talpak esetén egyszerű a dolgunk, állítsuk be az egyik stoplit a cipő talpán, majd „másoljuk le” az eredményt.

A stopli elhelyezése a talpon

Azt már említettük, hogy a helyes beállítás esetén a nagy lábujj tőcsontja a pedáltengely fölött, vagy kicsit előrébb helyezkedik el.

A stolpi a hossztengellyel nagyjából párhuzamos kell legyen, ezt a cipő talpán nagyjából tudjuk követni, sok mai cipő talpán van is erre jelölés.

Ügyeljünk arra, hogy a stopli csavarok meghúzásakor:

-   ne forduljon el a stopli a meghúzás közben

-   a csavarokat fokozatosan és felváltva húzzuk meg

-   a stoplicsavarokat megfelelő nyomatékkal húzzuk meg. Első próba esetén nem kell végleges nyomatékkal megúzni a csavarokat, csak annyira, hogy belépés-ellenőrzés után, még könnyen állíthassunk rajtuk, de a pedálból kilépéskor már ne mozduljon el a talpon

A meghúzás után ellenőrizzük

-   hogy a helyén van-e a stolpi (érdemes jelölést tenni a talpra a stopli helyzetéről)

-   könnyen ki tudunk-e lépni a pedálból

A másik oldali cipőre könnyen felszerelhető ezután a stopli, csak a két talpat kell szembe fordítani, és az enyhén meghúzott stopli a helyére mozgatható. Törekedjünk a tökéletességre ebben az esetben is.

Az első próbaút után ellenőrizzük a stoplicsavarokat, szükség esetén pedig a stopli helyzetét is állítsuk újra.

Csak pár perc odafigyelés, és garantáltan jobb kedvvel fogunk kerékpározni!

Mennyire találtad hasznosnak?

5
(49 értékelés)
Az értékeléshez lépj be vagy regisztrálj!
magyar english
Belépés


Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.