- Edzés, Fitness (137)
- Kerékpár Fék (1909, 13 új)
- Hajtás (1914, 4 új)
- Kerék (3687, 41 új)
- Kerékpár (961, 95 új)
- Karbantartás (1679, 3 új)
- Kiegészítők (4657, 18 új)
- Kormány (1394, 2 új)
- Nyereg (752)
- Rugóstag (38)
- Ruházat (2220, 8 új)
- Szállítás (156)
- Kerékpár Tárolás (89)
- Váltás (1069, 4 új)
- Váz (318)
- Villa (439, 2 új)
- Egyéb termékek (32)
- Komplett szettek (8)
Fejlesztenék 11-46-ra, vagy akár 11-50-re. Lehet?
Az egytányéros rendszerek egyre inkább terjednek, és sokak fejlesztenek ebbe az irányba. Könnyebb és kevésbé komplikált rendszer, kiküszöböli az áttétel duplázódásokat, de ha egy régebbi bringát fejlesztenél hátul széles áttételre, erre érdemes figyelned.
A régebbi, elől több tányéros hajtára tervezett bringák váltó- és vázkialakítása jellemzően 11-34-es lánckerékig volt megfelelő. A kéttányéros rendszerekkel megjelentek már 11-36-os fogaskeréksorok is, de az igazi áttörést (és a kompatibilitási problémákat) az egytányéros hajtások idézték elő.
Alapvetően nagyszerű rendszer, de akorábbi vázaknál figyelni kell arra, hogy a nagyobb áttételű fogaskeréksorokat nem biztos, hogy kezelni tudja a váltód. Mi is a gond valójában?
A pontos váltás eléréséhez alapfeltétel, hogy a felső láncvezető görgőnek közel kell futnia a fogaskerekekhez. Az hogy a váltó az adott áttételű sor ívét kövesse (nem mindegy, hogy 11-25, vagy pl 13-34) állítható a váltó hátsó részén.
A régebbi rendszerű vázakon a fokozatszám kiosztást nem a mai elvárásoknak megfelelően tervezték, így a váltó által bejárható út kb 36-os fogaskoszorúig engedett mozgásteret. Ez akkoriban bőven elég volt, és ma is az, ha elől több tányér van, hátul pedig a finom fokozatugrások biztosítására 11-36, vagy annál kisebb áttételű sor.
Ennek megfelelően lettek elhelyezve a váltótartófülek, ha megnézed a bringádon, ez jó eséllyel 25mm lesz.
Ha ilyen, 25mm-es távolságot mérsz, akkor egy sebességes konverziónál a maximum, amit fel fogsz tudni szerelni, az a 11-42-es sor.
Az újabb, egytányéros rendszerrel kompatibilis vázak kialakítása már más, látszik a lenti képen:
Itt a távolság nem 25mm, hanem 45mm a tengely és a váltó rögzítése közti távolság. Ez a 2 centi éppen elég arra, hogy fogadja az egytányéros rendszerhez való pl 11-46, 11-50 fogszámú fogaskeréksorokat.
