Mit érdemes tudni a láthatóságról?

A láthatóság jelentősége – Látni és látszani

Egész évben, de főleg az őszi napéjegyenlőséget követően válik feltűnően fontossá a kerékpárosok láthatósága. Az utakon közlekedők közül mi, kerékpárosok vagyunk a legvédtelenebbek és hiába a legtöbb erőfeszítés, még évekig tarthat, míg a forgalom teljesértékű tagjaiként elismernek. Az őszi közlekedés jellemzője jellemzően az erősődő forgalom, a megosztott figyelem (gyerekek iskolába hordása kocsival), az időjárás-változás miatti korlátozott látási viszonyok, köd, szitáló eső, rövidebb nappalok.

Sötétedéskor, csapadékos időben az alábbi alapelveket kell szem előtt tartanunk.
-  Az út szélére kisebb figyelem fordul, esetleg az autós perifériás látómezejében vagyunk. Ne menjünk az út legszélén. Sokkal több a kisodort üveg, szög, amit nem veszünk észre, és kevesebb esélyünk van manőverezni is
-  A sötét ruhát viselő kerékpáros szinte észrevehetetlen! Viseljünk minél több láthatósági kelléket
-  A világítás megléte nem elég, fontos a fény szórásának szöge, stabil rögzítése, az elemek állapota
Tegyünk meg mindent magunk védelmében, az életünkről van szó, ami mindennél drágább! Hátul ezért legyen inkább két lámpa
-  Alkalmazzunk együtt aktív és passzív biztonsági eszközöket
-  A láthatósági ruházat fényvisszaverő nélkül, önmagában is figyelemfelkeltő. Ködben, nappali világosságban nem a fényvisszaverő, hanem a neonsárga szín játszik fontosabb szerepet!

A legfontosabb, hogy messziről észrevegyen mindenki, aki előttünk, vagy mögöttünk halad. Nem csak autósok, hiszen legalább ennyi bajunk származik abból, ha kivilágítatlan kerékpárossal, gyalogossal találkozunk egy sötétebb utcán, kerékpár-úton. Az első lámpa hasznos ha nemcsak látszani, hanem látni is enged: ha időben észrevesszük az út egyenetlenséget, tócsákat, kiszámíthatóbb a mozgásunk, sokkal közreműködőbb lesz autós, kamionos (tényleg!)

Aktív láthatósági eszközök:


Minden olyan eszköz, ami külső segítséggel fényt tud kibocsátani
- elsőlámpák - Ugrás a termékekhez
- hátsólámpák - Ugrás a termékekhez
- fejlámpák/sisaklámpák - Ugrás a termékekhez
- küllőlámpák - Ugrás a termékekhez
- villogó kar- és testpántok

Teljesítményük szerint több csoportba soroljuk őket, így könnyű a megfelelő modellt kiválasztani az adott felhasználási célra. Erről bővebben ide kattintva olvashatsz 


A lámpák és villogók energiaellátása:
- elem
- tölthető akkumulátor (Töltés hálózatról, vagy PC-USB kapcsolattal)
- dinamós/agydinamós megoldások
- napelemes töltés

Passzív láthatósági eszközök:


Fényvisszaverő termékek, melyek anyagukból fakadóan visszaverik a rájuk eső fényt. - Ugrás a termékekhez
A technológia alapja a retroreflexió elve. Mikro és nano szinten az anyag felületét prizma, vagy gömb alakúra képzik ki, ami a ráeső fényt – ami a legfontosabb - a fényforrás irányába veri vissza.



Ez a gyakorlatban azért  jobb mint az egyszerű tükröződés, mert a vezető, és az autó lámpája közel egy síkban helyezkedik el a visszaverés során.  Ilyen elven működnek a közlekedési táblák is, természetesen optimálisnak az nevezhető, ha a fényforrás, és az észlelő személy egy síkban van, a visszaverő felület pedig merőleges a fénycsóvára.
Egy fényvisszaverő jelentősége felbecsülhetetlen, életet menthet, hiszen a megfelelően viselt láthatósági ruházat normál látási viszonyok között 200m távolságból jól felismerhető, ami elegendő távolság még 130km/h-ás sebesség esetén is a felismeréstől a megállásig (Reakció megállási tartó fékezés)



Elhelyezés: bárhova, ami nincs takarásban!

Mi előnyben részesítjük azokat a megoldásokat, amik mozognak: pl a kerék küllőire szerelt prizma jelenleg kötelező amúgy is, de jó eredménnyel alkalmazhatjuk a lábra tekerhető acélbetétes szalagokat, vagy ezek textilből készült tépőzáras változatait (utóbbiak előnye, hogy stabilan összefogják a bővebb nadrágok szárát, de akár rögzíthető velük egy belső, vagy defektjavító spray is a nyeregcsőre). 
Ma már a fanyalogva magunkra tekert teszkós kukásmellénynél vannak jobb minőségű és hatékonyabb láthatósági termékek, amik ugyan többe kerülnek, de élettartamunk, használhatóságuk nem hasonlítható össze a bevásárló központok által kínált termékektől, amik legfeljebb a „közeg” büntetésétől védenek meg. Védjük magunkat!
 

Végezetül néhány szó az íratlan világítási etikettről

Legyünk partnerek a közlekedésben! A cél sosem a szembejövők elvakítása! Városban a legnagyobb fényerejű lámpával is mindig csak a féktávolságot vagy minimálisan az elé világítsunk!

Akinek jogosítványa van, még emlékezhet a KRESZ tanfolyamra :), akinek nincs, annak sem baj, ha tudja: a féktávolság függ a reakcióidőtől, és a fékek minőségétől, az úttest tapadásától, de bringák esetében nagyjából 25km/h haladási sebességnél 5-10 méter, 40 km/h sebességnél 15-20 méter száraz időben

A két végletet a gyertyafénnyel, vagy még annyival sem poroszkáló bringások (“én látok”), és a paksi reaktorral meghajtott fényágyuk büszke tulajdonosai jelenik. Mindkettő életveszéles: egy szemből érkező kivilágítatlan bringásba beleakadni 25-30-as tempónál olyan, mintha 50-60-nal esnél, ez senkinek sem kell. Pont ugyanez az eredmény azokkal, akik rosszul beállított, vakító lámpával jönnek szembe, elvakítanak, és máris kész a baj. Nincs különbség.

Pedig nem nehéz betalálni a kettő közé:

  • Lámpát ne a KRESZ előírások miatt vegyünk. A 100m-ről láthatóságot tudja kb egy 1 ledes szilikon villogó is, de az utat nem világítja meg előttünk. Egy normális LED-es lámpa 5000 Ft környékétől elérhető, üzemideje/energiafelhasználása teljesen elfogadható.
  • Ha rendszeresen kerékpározunk sötétben, esetleg lakott területen kívül, akkor ne sajnáljuk a pénzt egy igazán jó első lámpára, ezek között is bőven akad általunk is használt, megfizethető darab
  • Ha erős fényű lámpával rendelkezünk, legyünk tekintettel a többi közlekedőre. A lámpát minél magasabbra rögzítsük kormányra, vagy akár sisakra, mert így az utat nem lapos szögben világítjuk, kisebb az esélye a szemből érkezők elvakításának
  • Normál városi használatra, ahol van közvilágítás nem is kell ilyet venni, érdemes egy egyszerű, beépített áramforrással rendelkező lámpa 6-10000 Ft között. Ez kompaktabb, praktikusabb, és a célnak jobban megfelel, mint egy külső akkus lámpa.

 

Jó bringázást és biztonságos hazatérést mindenkinek!

Mennyire találtad hasznosnak?

4.7
(43 értékelés)
Az értékeléshez lépj be vagy regisztrálj!
magyar english
Belépés


Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.