- Edzés, Fitness (135)
- Fék (1929, 2 új)
- Hajtás (1960, 3 új)
- Kerék (3476, 1 új)
- Kerékpár Kerékpár (1054, 2 új)
- Karbantartás (1862, 1 új)
- Kerékpár Kiegészítők (4743, 13 új)
- Kormány (1404)
- Nyereg (784)
- Rugóstag (39)
- Ruházat (2045)
- Szállítás (167)
- Tárolás (88)
- Váltás (1120, 3 új)
- Váz (287)
- Villa (413, 1 új)
- Egyéb termékek (34)
- Komplett szettek (3)
Mit érdemes tudni a láthatóságról?
A láthatóság jelentősége – Látni és látszani
Egész évben, de főleg az őszi napéjegyenlőséget követően válik feltűnően fontossá a kerékpárosok láthatósága. Az utakon közlekedők közül mi, kerékpárosok vagyunk a legvédtelenebbek és hiába a legtöbb erőfeszítés, még évekig tarthat, míg a forgalom teljesértékű tagjaiként elismernek. Az őszi közlekedés jellemzője jellemzően az erősődő forgalom, a megosztott figyelem (gyerekek iskolába hordása kocsival), az időjárás-változás miatti korlátozott látási viszonyok, köd, szitáló eső, rövidebb nappalok.
Sötétedéskor, csapadékos időben az alábbi alapelveket kell szem előtt tartanunk.
- Az út szélére kisebb figyelem fordul, esetleg az autós perifériás látómezejében vagyunk. Ne menjünk az út legszélén. Sokkal több a kisodort üveg, szög, amit nem veszünk észre, és kevesebb esélyünk van manőverezni is
- A sötét ruhát viselő kerékpáros szinte észrevehetetlen! Viseljünk minél több láthatósági kelléket
- A világítás megléte nem elég, fontos a fény szórásának szöge, stabil rögzítése, az elemek állapota
- Tegyünk meg mindent magunk védelmében, az életünkről van szó, ami mindennél drágább! Hátul ezért legyen inkább két lámpa
- Alkalmazzunk együtt aktív és passzív biztonsági eszközöket
- A láthatósági ruházat fényvisszaverő nélkül, önmagában is figyelemfelkeltő. Ködben, nappali világosságban nem a fényvisszaverő, hanem a neonsárga szín játszik fontosabb szerepet!
A legfontosabb, hogy messziről észrevegyen mindenki, aki előttünk, vagy mögöttünk halad. Nem csak autósok, hiszen legalább ennyi bajunk származik abból, ha kivilágítatlan kerékpárossal, gyalogossal találkozunk egy sötétebb utcán, kerékpár-úton. Az első lámpa hasznos ha nemcsak látszani, hanem látni is enged: ha időben észrevesszük az út egyenetlenséget, tócsákat, kiszámíthatóbb a mozgásunk, sokkal közreműködőbb lesz autós, kamionos (tényleg!)
Aktív láthatósági eszközök:
Minden olyan eszköz, ami külső segítséggel fényt tud kibocsátani
- elsőlámpák - Ugrás a termékekhez
- hátsólámpák - Ugrás a termékekhez
- fejlámpák/sisaklámpák - Ugrás a termékekhez
- küllőlámpák - Ugrás a termékekhez
- villogó kar- és testpántok
Teljesítményük szerint több csoportba soroljuk őket, így könnyű a megfelelő modellt kiválasztani az adott felhasználási célra. Erről bővebben ide kattintva olvashatsz
A lámpák és villogók energiaellátása:
- elem
- tölthető akkumulátor (Töltés hálózatról, vagy PC-USB kapcsolattal)
- dinamós/agydinamós megoldások
- napelemes töltés
Passzív láthatósági eszközök:
Fényvisszaverő termékek, melyek anyagukból fakadóan visszaverik a rájuk eső fényt. - Ugrás a termékekhez
A technológia alapja a retroreflexió elve. Mikro és nano szinten az anyag felületét prizma, vagy gömb alakúra képzik ki, ami a ráeső fényt – ami a legfontosabb - a fényforrás irányába veri vissza.
Ez a gyakorlatban azért jobb mint az egyszerű tükröződés, mert a vezető, és az autó lámpája közel egy síkban helyezkedik el a visszaverés során. Ilyen elven működnek a közlekedési táblák is, természetesen optimálisnak az nevezhető, ha a fényforrás, és az észlelő személy egy síkban van, a visszaverő felület pedig merőleges a fénycsóvára.
Egy fényvisszaverő jelentősége felbecsülhetetlen, életet menthet, hiszen a megfelelően viselt láthatósági ruházat normál látási viszonyok között 200m távolságból jól felismerhető, ami elegendő távolság még 130km/h-ás sebesség esetén is a felismeréstől a megállásig (Reakció megállási tartó fékezés)
Elhelyezés: bárhova, ami nincs takarásban!
Mi előnyben részesítjük azokat a megoldásokat, amik mozognak: pl a kerék küllőire szerelt prizma jelenleg kötelező amúgy is, de jó eredménnyel alkalmazhatjuk a lábra tekerhető acélbetétes szalagokat, vagy ezek textilből készült tépőzáras változatait (utóbbiak előnye, hogy stabilan összefogják a bővebb nadrágok szárát, de akár rögzíthető velük egy belső, vagy defektjavító spray is a nyeregcsőre).
Ma már a fanyalogva magunkra tekert teszkós kukásmellénynél vannak jobb minőségű és hatékonyabb láthatósági termékek, amik ugyan többe kerülnek, de élettartamunk, használhatóságuk nem hasonlítható össze a bevásárló központok által kínált termékektől, amik legfeljebb a „közeg” büntetésétől védenek meg. Védjük magunkat!
Végezetül néhány szó az íratlan világítási etikettről
Legyünk partnerek a közlekedésben! A cél sosem a szembejövők elvakítása! Városban a legnagyobb fényerejű lámpával is mindig csak a féktávolságot vagy minimálisan az elé világítsunk!
Akinek jogosítványa van, még emlékezhet a KRESZ tanfolyamra :), akinek nincs, annak sem baj, ha tudja: a féktávolság függ a reakcióidőtől, és a fékek minőségétől, az úttest tapadásától, de bringák esetében nagyjából 25km/h haladási sebességnél 5-10 méter, 40 km/h sebességnél 15-20 méter száraz időben
A két végletet a gyertyafénnyel, vagy még annyival sem poroszkáló bringások (“én látok”), és a paksi reaktorral meghajtott fényágyuk büszke tulajdonosai jelenik. Mindkettő életveszéles: egy szemből érkező kivilágítatlan bringásba beleakadni 25-30-as tempónál olyan, mintha 50-60-nal esnél, ez senkinek sem kell. Pont ugyanez az eredmény azokkal, akik rosszul beállított, vakító lámpával jönnek szembe, elvakítanak, és máris kész a baj. Nincs különbség.
Pedig nem nehéz betalálni a kettő közé:
- Lámpát ne a KRESZ előírások miatt vegyünk. A 100m-ről láthatóságot tudja kb egy 1 ledes szilikon villogó is, de az utat nem világítja meg előttünk. Egy normális LED-es lámpa 5000 Ft környékétől elérhető, üzemideje/energiafelhasználása teljesen elfogadható.
- Ha rendszeresen kerékpározunk sötétben, esetleg lakott területen kívül, akkor ne sajnáljuk a pénzt egy igazán jó első lámpára, ezek között is bőven akad általunk is használt, megfizethető darab
- Ha erős fényű lámpával rendelkezünk, legyünk tekintettel a többi közlekedőre. A lámpát minél magasabbra rögzítsük kormányra, vagy akár sisakra, mert így az utat nem lapos szögben világítjuk, kisebb az esélye a szemből érkezők elvakításának
- Normál városi használatra, ahol van közvilágítás nem is kell ilyet venni, érdemes egy egyszerű, beépített áramforrással rendelkező lámpa 6-10000 Ft között. Ez kompaktabb, praktikusabb, és a célnak jobban megfelel, mint egy külső akkus lámpa.
Jó bringázást és biztonságos hazatérést mindenkinek!