A 27,5" (650b) technológia

27,5” Technológia

Kimagasló teljesítmény kompromisszumok nélkül. Érvek a 27.5-es kerékpárok mellett.

1. Alacsonyabb súly

Jelentősen alacsonyabb a kerékpár és a forgóalkatrészek tömege, mely könnyebb mászást, jobb gyorsíthatóságot biztosít számodra, kisebb erőefszítéssel

Kerékpár össztömeg

Hasonlítsunk össze egy teljesen azonos felszereltségű, különböző kerékméretű kerékpárt, és észrevehetjük, hogy tekintélyes különbség mutatkozik a súlyukban. Nem meglepő, a 26-os bringa valamivel könnyebb a 27,5-esnél, és jóval könnyebb a 29er-nél (akár 8-900g is megspórolható a 29-eshez képest, és hát tudjuk: minden gramm megtakarítás jobb eredményhez segít)

Kerék/Gumi tömeg

Egy 27,5-es komplett kerék (kerék külsőgumi belső) összetömege csupán 5%-kal több egy azonos kompnensekből álló 26-oshoz képest. A 29-es viszont 12%-kal nehezebb, átmérőjét tekintve viszont nem sokkal nagyobb, mint a 27,5” átmérője, és ne felejdjük, gyengébben teljesít maszáskor, gyorsításkor.

Tömeg összehasonlítás

Statikus keréktömeg
A könnyebb kerék/gumi könnyebb kerékpárt eredményez, jobb gyorsíthatóságot. Természetesen ez minden szempontból előnyös, ez a célunk.

2. Hatékonyabb

Lendületes gyorsíthatóság és gördülés biztosít simább és kontrollálhatóbb tekerést.

Gördülés

A 26”-hoz képest megnövelt kerékátmérő csökkenti a terepakadályok leküzdéséhez szükséges energiát, mivel a nagyobb kerék kisebb szögben érinti az akadályt, könnyebben 'felkap' rá. Egy 29er kerék egy 6cm magas akadályra 14%-kal hatékonyabban (kisebb energia befektetésel) kap fel, mint egy 26-os kerék, de egy 27,5-es kerék is a közelében jár, az érték itt 9,8%.

A gördülés elemzésének másik megközelítése az akadály 'támadási szögének' vizsgálata (ld ábra) —amennyiben itt a 26-os kerék támadási szögét vesszük X°-nak, a 27,5-es 4 fokkal, a 29-es 6 fokkal laposabb szögben éri az akadályt. Megismételve: a laposabb szög a nyerő, hiszen a laposabb 'emelkedőt' könnyebb leküzdeni. Itt ugyan a 29-es a nyerő, de teljesítményben itt is a nyerőhöz áll közelebb az új szabvány, miközben könnyebb, gyorsabb, jobban irányítható.

Gyorsíthatóság

Vitathatatlan, hogy a 27,5-ek kerékméret egyik legfőbb előnye a 29er-ekkel szemben a gyorsíthatósága. Kiállva tekeréskor, meginduláskor, mászáskor érezhető a lendületbeli előny. Ez nem csupán a kerék össztömegén múlik, de azon is, hogy a tömeg hogyan oszlik el. Minél távolabb esik a tömeg bizonyos része az agytól, annál nehezebben gyorsítható, ugyanakkor annál rugalmasabb is a kerék. A korábbi elv szerint, azonos alkatrészekből épített kerekeket összehasonlítva láthatjuk, hogy a 27,5-es kerék gyorsíthatósága mindössze 1,5%-kal csökkent a bázisnak vett 26-oshoz képest, míg a 29er kerék ennek több mint duplája, 3,6%-os romlást mutat.

 

3. Jobb iránythatóság

A nagyobb talaj érintési felület, nagyobb merevség, és optimalizált vázgeometria mind-mind növeti a stabilitást, irányíthatóságot és fékezhetőséget.

Tapadás

Minél nagyobb a kerékátmérő, annál nagyobb a gumik a talajjal találkozó felülete. A nagyobb felület.A nagyobb felület előnye jobb tapadásban mutatkozik meg, eredménye pedig a jobb mászóképesség, gyorsíthatóság, fékezhetőség és kanyarvétel. A 27,5-es kerék itt is sokkal közelebb áll győztes 29-eshez, mint a jóval szerényebb talajkapcsolatú 26-os kerékhez.

Vázmerevség

A kerékméret a váz oldalirányú merevségére is hatással van. Hogy megfeleljenek a nagyobb kerekek által támasztott követelményeknek, a vázakat meg kellett nyújtani. Ebből kifolyólag egy 29er váz homlokcsöve és középcsapágya nem olyan merev, mint egy azonos anyagból készített 27,5-es, vagy 26-os váz. Ez a hátrány intenzív terheléskor (erősebb pedálerő kifejtése) és éles kanyarokban is megmutatkozik.

Vázgeometria

Minél nagyobb a kerék, annál nehezebb optimális vázat tervezni, főleg kis várméretek esetében. A 29er-ek esetében, ahogy csökken a vázméret, a fejcső egyre magasabbra kerül a nyeregmagassághoz képest (az első kerék mérete nem engedi alacsonyabbra engedni a váz elejét), ezt sok esetben extrém szögű, negatív lejtésű kormányfejjel tudják csak ellensúlyozni. Ugyanígy tervezési gondokat okoz a Gravity szakág szerelmeseinek szánt kerékpárok esetében a korlátozott rugóút, a magas súlypont, és a nagy forgótömeg, csökkent stabilitás és irányíthatóság.

A fenti tanulmányból nem azt kell kiolvassuk, hogy eddig egy elhibázott döntés miatt ültünk 26-os MTB-ken. Nem. De beláthatjuk, ahogy körülöttünk minden más jármű változik és fejlődik, új szabványok születnek, a technológiák – és nem utolsósorban a vevői igények – lehetővé tesznek olyan megoldásokat, amik 20-30 évvel ezelőtt nem voltak megvalósíthatóak.

Nem lehet kérdés, hogy egy 150cm magas kerékpárosnak továbbra is a 26-os kerék lesz a megoldás, és azt sem vitatható, hogy egy közel 2 méter magas rider alatt egy 26-os bringa nem csak bután néz ki, de nem is kényelmes. Viszont a „nagyátlag” a kerékpározási szokásait figyelembe véve ma leginkább egy 27,5-esen érezné magát jól a felhasználó. A fenti általános összehasonlítások mindenképp ezt támasztják alá. Ehhez párosul az adott egyén preferenciája, de ez már egy másik történet lenne.

A 26-os kerékméret a legtöbb gyártónál megmarad a belépőszint, és persze a DH/FR gépek is maradnak kis keréken, hiszen itt a rugóút és súlypont rovására nem történhet fejlesztés, de ha megfigyeljük az első 27,5-es fully-k színrelépését 1-2 éve, épp a lejtőzős 29-esek dilemmáját próbálták áthidalni a 29”-nál kisebb kerékkel, nagyobb (140-160mm) rugóúttal.

Forrás: http://www.giant-bicycles.com

 

Mennyire találtad hasznosnak?

5
(5 értékelés)
Az értékeléshez lépj be vagy regisztrálj!
magyar english
Belépés


Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.