Sram eTAP AXS: új távlatok

A SRAM, az amerikai kerékpáralkatrész gyártó, nemrég forradalmi újításokat mutatott be, mind az országúti, mind az MTB szektorban. Az AXS™ platform a digitális és mechanikus világ egyedülálló kombinációját nyújtja a kerékpárosoknak.

Miről is van szó?

Újdonság? Vagy nevezzük inkább mérföldkőnek? Az MTB szegmensben a SRAM XX1 Eagle AXS, SRAM X01 Eagle AXS™ és RockShox Reverb AXS™ teleszkópos nyeregszár tökelet összhangban és könnyen áttekinthető vezérléssel áll elő, míg az országúti kerékpárosokat egy teljesen új SRAM Red® eTap® AXS várja.

Az AXS a SRAM új elektromos integrációs platformját jelöli, amely összeköti az egyes összetevőket egy szoftverrel. A SRAM AXS™ alkalmazás segítségével a mobiltelefonodon ellenőrizheted az akkumulátorok állapotát, módosíthatod a beállításokat, testre szabhatod a vezérlést, karbantartási figyelmeztetéseket kaphatsz, és frissítheted az összetevőket.

A SRAM AXS™ olyan példátlan kontrollt, személyre szabható beállítást és mélyebb betekintést nyújt a kerékpár teljesítményébe, mint még soha.

Volt szerencsénk pár napja élőben is megnézni az AXS családról szóló prezentációt, kicsit betekinteni a jövőbe, illetve azon kevesek mindennapjaiba, akik majd ilyen szettel bringázhatnak!

Terepen és országúton is sok előnyt hoz az AXS. Terepen az első és hátsó váltó mellett a Reverb nyeregcső elektromosan szabályozható változatával teljesedik ki a rendszer, ezt is kormányról lehet emelni, süllyeszteni, új lett a belseje, kisebb erő kel a benyomásához és gyorsabban áll vissza alapállapotba. A váltók és a nyeregszár vezérlése - természetesen - app-ból programozható, kinek, hogy kényelmes. 

A hátsó váltót az oldalról érkező behatások ellen szoftveres védelem is óvja. Ha megütjük oldalról a váltót, az egy pillanatra enged az erőhatásnak, majd visszaáll a helyére, jelentősen csökkentve a deformálódások/törések kockázatát.

Miért szeretjük? Mert vezeték nélküli. 

Nincs külön központi egység, az akksik egységesek, és felcserélhetők, így ha a leggyakrabban használt hátsó váltó lemerül, az első váltóról, vagy a nyeregszárról bármikor egy mozdulattal áttehetők, és folytathatjuk a kalandozásunkat.

Országúton szintén nagy villantás a vezeték nélküli AXS rendszer. Pazar kidolgozású, 12 fokozatú rendszert kapunk a szettben, amely az Eagle szetthez hasonlóan 10-es kis lánckerékről indul, és ez az apró módosítás teljesen új távlatokat nyitott a mérnökök számára: A 12 fokozat alső 7 lánckereke 1-esével emelkedik, ami a leggyakoribb áttételekben tökéletes pedálozási élményt ad, minimális pedálfordulat eséssel, a leggyakoribb országúti áttételeknél pedig így is szélesebb átfogást biztosít versenyzőknek, elkötelezett országútisoknak és a gravel/CX réteg bringásainak is!

 

A hátsó váltó folyadékellenállásos csillapítást kapott, ami szintén rendkívül okos megoldás, gyorsmozgásnál (rázkódás) csillapít, lassú kanálmozgásnál (váltás) pedig engedi mozogni a mechanikát. Ennek a tulajdonságnak köszönhetően a váltót univerzálisan lehet használni országúton és gravel körülmények között is. 

 

Nagyon szimpatikus a rendszer egyszerűsége, átgondoltsága. Minden pontosan úgy működik, ahogy elvárjuk, aki Sramos, pl eddig is eTAP-ot használt, annak a váltást sem kell megszoknia, aki más márkáról nyergel át, pár váltás után simán át tud állni.

Nem temetjük a japán vagy olasz márkákat, szó sincs róla, csak egy helyzetképet adunk, hiszen nagyszerű impulzusokat szereztünk a Sram legújabb, tényleg sallangmentesnek tűnő termékcsaládjáról.

 

magyar english
Belépés


Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.