- Edzés, Fitness (130)
- Kerékpár Fék (1964, 2 új)
- Hajtás (1951, 2 új)
- Kerék (3656, 1 új)
- Kerékpár Kerékpár (1040, 2 új)
- Kerékpár Karbantartás (1865, 1 új)
- Kiegészítők (4715, 11 új)
- Kormány (1396)
- Kerékpár Nyereg (769)
- Rugóstag (40)
- Kerékpár Ruházat (2023)
- Szállítás (177)
- Tárolás (89)
- Váltás (1138, 3 új)
- Váz (287)
- Villa (441, 1 új)
- Egyéb termékek (32)
- Komplett szettek (3)
Kisokos: hogyan készülj fel tavaszi szezonkezdetre!
Azt mondják, az igazi bringások mind a négy évszakot végigtekerik, de az igazság az, hogy sokakat elrettent a zordabb, nedvesebb időjárás és arra ösztönöz, hogy kerékpárját téli álomba ringassa, amíg be nem köszön a jobb idő. Ugyan most még lila szájjal és kevésbé őszinte mosollyal viseljük a mínuszokat, de hidd el, a hirtelen beköszöntő jó időt idén is "aznap" fogod észrevenni. Fantasztikus érzés, ha ilyenkor csak nyeregbe kell pattanni a tökéletes állapotban lévő bringára ahelyett, hogy ott és akkor szembesülnél a fél éve elfelejtett hibákkal.. (Sajnos ezzel sokan így vannak a mai napig és egyszerre rohanják meg a szervizeket, ezért nem is csoda, ha túlterheltségük okán a tavaszi dömping idején akár 2-3 hétre vállalnak akár csak egy alap átnézést is.)
Hová indulnál először, mikor besüt az első napsugár az ablakodon? Kedvenc bringás útvonaladra, vagy bosszankodva az első szervizbe, mert csak akkor derül ki, hogy "recseg valami", beesik a villa, pontatlan a váltó, ugrik a lánc, összeül a tag?
Készülj velünk a tavaszra, szánj a bringádra most egy kis időt, amikor úgyis a lakásba vagy "száműzve" és hálás leszel nekünk, amikor kisüt a nap és Te már kedvenc helyeden bringázol, amikor a többiek még sorban állnak a szervizben!
10 pontos listánk segítségével nem érhet kellemetlen meglepetés a bringaszezon kezdetekor!
Vágjunk is bele!
1. Jöjjön a hidegzuhany!
Nyugi, nem szószerint. A legelső, amit meg kell tenned, hogy alaposan lemosod kerékpárod és megtisztítod alkatrészeit. Ez egy egyszerű, de nagyszerű módja annak, hogy két munkát végezz el egyszerre, hiszen nem csak tisztítasz, de bringád és "szerveinek" állapotát is alaposan felmérheted, észreveheted az elhasználódás vagy sérülések intő jelekeit, mielőtt nagyobb baj történne. Hogy is van a mondás... "tiszta bringa, rendes ház".
A procedúra nem túl bonyolult, felntről lefelé, a nagyobb szennyeződésektől a kisebbek felé kell haladni úgy, hogy nem teszünk kárt az alkatrészek vagy a váz felületében, és nem mossuk az olajat a láncról a fékfelületre :) A rászáradt sarat alaposan fel kell áztatni mielőtt letörölnék egy ronggyal, vagy szivaccsal. Ma már szinte mindenki tudja, hogy a nagynyomású mosót sem szabad bárhogy használni: a csapágyak, és csúszó-, mozgó illesztések tabunak számítanak, még zárt csapágyak esetén is! Ilyenkor csak mélyebbre ágyazzuk a szennyeződést, akár olyan helyre is, ahova csak bontással férhetünk hozzá. .
Amikre szükséged lesz:
- Szivacs
- Vödör
- Rongyok
- Tisztítószerek
- Kenőanyagok - zsírok - waxok
- Egy kerékpártartó, vagy szerelőállvány mely lényegesen leegyszerűsíti a dolgod
Mivel tisztítsd a tárcsafékeidet? Féktisztító spray-vel! Hatékonyan eltávolítja a fékolajat, zsírt, fékport és minden oda nem való anyagot. Gyorsan szárad és nem hagy nyomot maga után.
A mosást követően, a már megtisztult kerékpárt töröljük át egy száraz ronggyal és hagyjuk teljesen megszáradni. Ezt követően érdemes szemrevételezni a bringát, és ellenőrizni az egyes alkatrészek állapotát, majd ha minden rendben van, átkenni a forgó alkatrészeket a megfelelő kenőanyaggal
2. Guminyomás és a kerekek ellenőrzése
Minden külső veszít a légnyomásból, ha hosszabb ideig állnia kell, így szinte biztos, hogy utána kell fújnod. Hosszú távon érdemes belefektetni egy minőségi pumpába, amivel erőlködés nélkül állíthatod be az akár 10bar-os keréknyomást is. Otthoni felhasználásra a műhelypumpákat ajánljuk első sorban, főleg azokat, melyeknek széles talpa van és könnyen leolvasható mérőműszerrel rendelkezik. Kerékpározáshoz egy jobb minipumpa elég lehet, hogy egy defekt esetén pótbelsővel, vagy folttal megoldd a problémát és hazajuss. Levegős teleszkóphoz mindenképp érdemes beszerezni egy teleszkóppumpát mivel ezek üzemi nyomása jóval nagyobb, és az előző két pumpatípussal nem állítható be rajtuk a megfelelő nyomásérték (kompresszorral se kísérletezz, mert tönkreteszi a villát/rugóstagot)!
Érdemes ellenőzned a gumik állapotát is. Az elöregedett, repedezett gumi nem tapad megfelelően, az oldalfalon lévő sérülések könnyen vezethetnek durrdefekthez, amit a defektgátófolyadékok sem fognak meg. A futófelületbe ékelődött szilánkok és tüskék általában csak lassú defektet okozhatnak, ami nem életveszéles, csak nagyon bosszantó. Ezeket egy kisebb, lapos fejű csavarhúzóval ki lehet piszkálni, ami növeli az élettartamot, és nem tréfál meg egy esetleges belsőcserénél sem azzal, hogy átszúrja az új belsőt is.
A küllők ellenőrzéséhez használj megfelelő méretű küllőkulcsot és ügyelj arra, hogy ne húzd túl a küllőket, mivel a túlzott feszültség deformációkat, küllőtörést, extrém esetben repedést okozhat a felnin.
3. A Lánc állapota
Ellenőrizd a lánc kopottságát láncnyúlásmérővel . A lánc köznyelvben "nyúlásnak" nevezett kopását a lánc forgópontjaink kopása okozza. Egy megkopott lánc a szemek lógása miatt ténylegesen hosszabb lesz és ez okozza a legnagyobb problémát. Nevezhetjük viccesen "láncreakciónak" is, hiszen ezután a "megnyúlt" szemek nem ülnek be a lánckerekek aljára, hanem azok tetején kezdenek futni, azok tetejét kezdik koptatni. Mivel itt amúgy is kevesebb az anyag a fogak kialakítása miatt, már gyorsabban, és szemmel is látható lesz a kár: a fogak hegyesebbé válnak, és mivel nem ülnek be a megfelelő pontra, a lánc ugrani kezd rajtuk. Mi kerül fel egyből a kár-listára? Lánc, fogaskeréksor, a hajtómű lánckerekei, és a váltógörgők. Ráadásul a működésük sem lesz tökéletes, és mivel erőátvilei alkatrészről van szó, bátran számolhatunk azzal, hogy akár 15-20%-kal nagyobb erővel kell tekerjünk, mint egy tiszta hajtással. Hát, nem mindegy. Arról nem is beszélve, ha menet közben elszakad, azzal akár magadnak is súlyos sérüléseket szerezhetsz.
A lánc kenésére érdemes is kiemelten figyelni, mivel ha korábban esőben, homokos vagy saras talajon használtad kerékpárod és nem tisztítottad meg eléggé, ezek beszivároghattak a láncszemek belsejébe ezzel megrövidítve a lánc élettartamát.
- Ha érdekel a téma, ezt feltétlen olvasd el: Mikor kell újra cserélnem a láncomat?
Már találhatsz száraz és nedves láncolajat és wax-okat is a repertorában. Mi a különbség?
Általában száraz és nedves olajakat készítenek a gyártók, a nedves körülményekre készített olajok sűrűbbek, jobban ellenállnak a víznek, így esőben is a láncon maradnak, teljesítik funkciójukat. A száraz időjárásra tervezett kenőanyagok hígabbak, jobban eloszlanak a felületen, és távol tartják a port, ami a száraz körülmények fő ellensége. Vegyes használat esetén jobb választás a “nedves” olaj. Új trend a láncok waxolása, ami egy keményebb, kisebb súrlódású bevonatot képez a lánc felületén, növelve a hajtás hatékonyságát. Ugyanakkor gyakoribb gondozást igényel, mert vízbázisú, és az esős idő le tudja
Kattints és keresd meg a számodra megfelelőt:
4. Fékek , fékkarok, féktárcsák és fékbetétek
Fontos és nélkülözhetetlen, hogy fékeid megfelelően működjenek. Érdemes megforgatni a kereket, súrlodó hangok után fülelve, ami a fékek hibás beállítására, a felniben, vagy a féktárcsában lévő ütésre utalhat. Felniféknél ellenőrizd, hogy a fékpofák sehol ne lógjanak le a felniről, mert ez könnyen károsíthatja a gumiköpeny szerkezetét is! Érdemes meghúzogatni a kart, például hidraulikus fékeknél ha behúzott állapotban nem érzel határozott nyomáspontot, az már árulkodó jel. Még rosszabb (bármilyen féknél is történjen), ha a kart szinte egészen a kormányig tudod húzni. Ennek oka a fékrendszer tömítetlensége (levegősödés), esetleg a fékfolyadék szivárgása lehet, aminek nyomát általában könnyű megtalálni egy tiszta bringán.
A féknek kompromisszum-mentesnek kell lennie, úgy ellenőrizd, hogy az életed múlhat rajta. Tényleg.. Egy hosszú lejtőn lefelé, vagy a pirosra váltó lámpa előtt esőben már késő lesz azon gondolkodni, hogy meg kellett volna húzni azt a bizonyos csavart, vagy cserélni kellett volna már a bowdent, vagy fékbetétet.
Ellenőrizd, hogy a fékbetétek nem koptak-e el és/vagy nem szorulnak-e cserére. Sok fékbetét kopásvonaljelzővel rendelkezik, ha a jelzés alatt van, cserére szorul. Vigyázz, ha a fékbetét "vasig" kopott, a kerék peremén, vagy a féktárcsán horzsolást okozhat, emellett ami fontosabb: életveszélyes is, hiszen ennek a résznek már semmi fékhatása nincs!
5. Váltó és váltókarok
Most vedd görcső alá a váltórendszered! Ha kerékpárod hosszú ideig nem használtad, bizony előfordulhat, hogy megfeledkeztél arról, hogy már ősszel is kattogott, nem volt precíz a váltás elől, vagy hátul. Megeshet, hogy a váltót után kell állítanod. Elvileg már tiszta a hajtásod, Tedd fel a kerékpárt egy állványra, majd egyik kezeddel kezd el tekerni a pedált, a másikkal pedig kapcsolgasd végig a sebességfokozatokat. Ha zökkenőmentesen, helyesen vált, nincs probléma.
Ha sokat gondolkozik a váltó, nem pontosan vált akkor alaposabban megkell nézni a problémát kutatva váltókartól a váltóig. Bowdenes váltóknál sok esetben például a hátsó bowdenház-ív telik meg kosszal, vízzel, és ezért szorul meg a bowden, de lehet hogy a váltókanál, vagy a váltótartó fül görbült el. Ez még az elektromos váltóknál is gondot okoz, ahol egyébként a váltó beállítása "automatikus", csak a végpontokat kell beállítanunk.
6. Teleszkóp
Még a bringa mosása előtt érdemes ellenőrizned, hogy nincs-e bármilyen szennyeződés a tömítéseken, vagy a villalábak alján. Nézd meg, esetleg nem szivárog-e valahol olaj belőle. A szimmeringek állapota is árulkodó lehet, ha apró repedéseket látsz rajta, akkor a felső porvédő tömítés már nem látja el a feladatát teljeskörűen, és bengedi a belső szekciókba a port és a vizet, ami a becsúszószár érzékeny felületét fogja hamarosan tönkretenni.
A rugóstagnak, illetve a villának teljesen akadálymentesen és simán kell mozognia. Otthoni szétszerelését kezdőknek nem feltétlen ajánljuk, így ha bármi rendellenest érzékelsz, érdemes szervizbe vinned.
7. Csapágyak, forgó alkatrészek
A forgó alkatrészek (kerékagyak, kormánycsapágy, hajtás, váltógörgők, váz-forgáspontok) csapágyait gyárilag jobb vagy rosszabb tömítések védik meg a portól, víztől. Használattól függően legalább félévente (de aki esőben jár kel minden nap, nyilván legalább hetente) érdemes rájuk nézni, hogy az adott csapágy (illetve annak tömítése) tökéletesen látja el a feladatát. Ha nem fut tökéletesen a csapágy, vagy a zsír már elkoszolódott, alaposan ki kell tisztítani és új zsírral átkenni az adott alkatrészt.
Hivatalosan az ipari csapágyak gondozásmentesek, ám sok esetben esős, vagy saras körülmények között ezek sem képesek a csodára, beáznak. A csapágyak szétbontása garanciavesztő, ám amikor már elméletileg csak a csere maradna hátra, megmutatjuk, hogy tisztításukkal még újabb esély adható nekik.
Új kormánycsapágyra lenne szükséged?
VAGY ugorj a termékre: KORMÁNYCSAPÁGYAK
Ellenőrizd a pedált és a hajtókarokat is, nem ütközhetsz ellenállásba vagy oldalirányú mozgásba.
8. Nálunk most a nyolcadik pont, de ne felejtsd el: az ELSŐ mindig a BIZTONSÁG!
Mindig ellenőrizd a biztonságod érdekében vásárolt felszereléseidet, kivétel nélkül mindent a sisaktól kezdve a kerékpárodon lévő lámpádig.
Ha még nincs első és hátsó lámpád édemes beszerezni. Ahogy minden izgalmas buliban van egy dresszkód, bringázáskor a látni és látszani van érvényben! :) Kattints és tudj meg többet: LÁTNI ÉS LÁTSZANI
Egy jó sisakot keresel vagy csak érdekel a téma? Hadd ajánljuk ezeket a cikkeket figyelmedbe!
9. Szentelj figyelmet a kiegészítőkre is!
Ha sárvédőt, kosarat, gyermekülést, csomagtartót, bármilyen hordozót rögzítettél vagy rögzítesz bringádhoz feltétlen ellenőrizd azok állapotát mielőtt elindulsz. Feltétlen győződj meg arról, hogy nincs rajta repedés, nem törött és szilárdan van rögzítve. Ez vonatkozik egyébként a nyeregre, nyereghuzatra, markolatra és egyéb kiegészítőre is, melyek elhasználódása kényelmetlenséget okozhat, így érdemes cserélni.
Kényelem szempontjából nem számít, hogy rövid vagy hosszú az út. Ha komfortos érzeted van, az nem csak kellemesebbé teszi a kerékpározást, de javítja a teljesítményed és megelőzheti a sérüléseket is. Egy combosabb út, vagy keményebb kör után biztos érezted már, hogy ég a lábad, ez természetes, a hát, kéz, nyak, fertáj fájdalom viszont nem az!
Sokan azt gondolják, hogy egy nagy, fotel szerű nyereggel kényelmesebb, de ez nem teljesen így van. (A "Milyen nyerget válasszak" linken erre is választ kaphatsz!) Fontos ellenőrizned a nyerged helyzetét is. Sajnos az nem elég, hogy valaki beállítja Neked az ő számára kényelmes pozícióba, hisz mindenkinek más a kényelmes, ezt mindenkinek magának kell kitapasztalnia, viszont egy jó stílusú minőségi nyereggel már félig nyert ügyed van.
- Új nyerget vásárolnál, de nem vagy biztos a dolgodba? Kattints a linkre és mi segítünk! Milyen nyerget válasszak?
- Sárvédőt keresel? Összefoglaltuk mire érdemes figyelned: Hogyan válasszunk sárvédőt?
10. Állítsd magadhoz a kerékpárod!
Biztos, hogy a legjobb pozícióban ülsz a bringán? Persze, lehet hogy a bolt ahol vetted, így adta át neked, de lehet, hogy eddig úgy bringáztál, hogy túl alacsonyan vagy túl magasan volt a nyereg, esetleg előre- vagy hátra kellene igazítani rajta, sőt, még az is lehet, hogy a kormányfejet kellene cserélni hosszabbra/rövidebbre, hogy igazán kényelmesség váljon a bringát. Könnyen lehet, hogy a derék- és vállfájások nagy része is elmúlhat, és hosszabb túrákat is ütemezhetsz a naptáradba idénre! Most, hogy már tiszta és csillogó a bringád, szerintünk érdemes ezt is megnézned.
Hogyan állj neki?
Ehhez korábban már készítettünk egy cikket Nektek, csak kattints a linkre: Hogyan állítsam be a kerékpárt magamhoz?
10 1. Egy bónusz tipp az eBIKE-tól, e-bike-osoknak!
Ha elektromos bringával tolod, akkor a téli "szünet" során sem szabad teljesen megfeledkezni a paripádról! Az elektromos kerékpárok akkuja érzékeny és drága alkatrész, ráadásul a prótlása sem feltétlen egyszerű. Hosszabb idejű tárolás esetén érdemes az akkut 45-50%-os töltöttségen tartani, és a legjobb, ha száraz és hűvös helyen tárolod a bringát. Sosem szabad totálisan lemeríteni (kisütni) az akkukat, és az sem előnyös, ha hosszú ideig, és mindig 100%-ra töltöd.
Töltsd épp a szükséges ideig, és aztán vedd is le töltőről! Azt ajánljuk, hogy állíts be egy emlékeztetőt a telefonodra "eBike akkut ellenőrizni/tölteni ha kell!" - ezzel teszed a legtöbbet a hosszú akku-élettartam érdekében
Reméljük sok örömöd leled majd a fantasztikus formában lévő bringádban 2023-ban is!
